خوراک ماهی- نسخه‌ی خودمانی

 

عرض شود که روزگار بدی شده‌ است. آدم دست و دلش کمتر به نوشتن می‌رود. گرفتاری و نگرانی و خستگی و بیماری… خلاصه اگر بخواهم همه را تعریف کنم مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود. اما همه‌ی دوستان و دوست‌داران این صفحه آن قدر به من لطف داشته و دارند که نمی‌دانم چه کنم.
فقط شرمنده که نرسیده‌ام و نمی‌رسم به آش‌پزخانه به کسر پ برسم.

 

 

حالا داستان این است که این پسرک ما هوس ماهی کرده بود. من هم چون اهل ماهی نیستم و اهل اصفهانم، تصمیم گرفتم یک خوراک ماهی ساده برایش بپزم. از همین الان هم بگویم که عکس‌ها کیفیت‌ خوبی ندارند. با تلفن همراه گرفته‌ شده‌اند و از هنر عکاسی عکاس‌باشی خبری نیست. ایشان سفرند. تشریف که آوردند با غذاهای متنوع و عکس‌های دیدنی در خدمت‌تان خواهیم بود.

جور‌کردنی برای دو نفر:

دو عدد فیله‌ی ماهی ( من ماهی‌شناس نیستم، اصفهانی جماعت از نقره و ترمه و چینی مرغی سر در می‌آورد.)
یک عدد تره فرنگی تازه و بزرگ
سیب زمینی به میزان دلخواه
یک عدد خامه کم‌چربی کوچک
سبزی معطر تازه ( من اکلیل کوهی و آویشن استفاده کردم)
کمی زعفران
آب یک عدد لیموترش بزرگ
نمک و فلفل

انجام دادنی:

گوشت ماهی را قطعه قطعه کنید. اندازه‌ش دست من نیست. بر حسب این که چه ماهی خریده‌اید قطعات ماهی می‌توانند از دو سانتی‌متر تا ده سانتی‌متر باشند. بعد نمک و فلفل بهشان بزنید و رویشان آبلیمو بریزید. بگذارید ده دقیقه بمانند.
تره فرنگی را بشویید و خرد کنید. سیب زمینی‌ها را پوست بکنید و خرد کنید. اندازه هر دوی این‌ها بستگی به اندازه‌ی ماهی‌ها دارد. من  برش ساده را انتخاب کردم که خیلی ریز نباشند، سوپ ماهی که نداریم، خوراک ماهی داریم.
بعد یک ظرف چدنی یا پیرکس یا هر ظرفی که به درد گذاشتن در فر می‌خورد بردارید و اول تره‌فرنگی‌ها را کف آن بچینید، رویش سیب‌زمینی و بعد هم ماهی را روی سبزیجات قرار دهید. حالا خامه را با دویست و پنجاه میلی‌لیتر آب جوش رقیق کنید. خوب هم بزنید و کمی زعفران به آن اضافه کنید. عنایت بفرمایید که ته‌چین مرغ نیست که دو قاشق مرباخوری زعفران لازم باشد. کمی. خیلی کم.
حالا خامه‌ی زعفرانی رقیق شده را روی تمام محتویات داخل ظرف بریزید. تقریباً این مایع باید تا سطح ماهی‌ها برسد. بعد سبزیجات معطرتان را هم ریز خرد کنید و روی بقیه مواد بریزید. نمک و فلفل هم به میزان دلخواه اضافه کنید.
ظرف را داخل فر بگذارید. درجه حرارت لازم 180 درجه سانتی‌گراد است. زمان لازم هم بر حسب جنس ماهی بین بیست و پنج تا سی و پنج دقیقه است.
همین . نوش جان.

پی‌نوشت:

اگر فکر می‌کنید ماهی‌تان ممکن است خیلی بوی «ماهی» بدهد، می‌توانید پوست همان لیموترشی که می‌خواهید آبش را بگیرید رنده کنید و روی ماهی بریزید. مطمئن باشید ضرر که نمی‌کنید هیچ، یک کامنت دوستانه هم برای من می‌گذارید و مرا هم خوشحال می‌کنید.

آخرنوشت:

والا ما مای‌خور نیسیم اما این پسرچی‌یه آ باباش مای دوس می‌دارن آ منم که دل‌نازک مگه اصی را به حالم می‌شه‌د به اینا بوگم نه؟ اما خٌب راسیاتشا بخَین مای‌ا یه جوری راس آ ریس می‌کونم که بو مای نده‌د. اگه نه خودم دس آ دلم نی‌می‌ره دس ببرم جلو. اصی یه وضی. حالا شوماوم اگه اهلی مای نیسین یا مثی من اهلی اصفانین یا مالی جای دیگه، اما مای‌خور نیسین، اینا بپزین یه وخ دوس‌بداری بود. حالاطوری‌یم نی. نی‌می‌باد که آدم یه رو نه یه رو مای بخوره‌د. برا تنوعه‌س آ بدم نی.

نُشی جون‌دون. شکلدونا برم.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

6 پاسخ برای خوراک ماهی- نسخه‌ی خودمانی

  1. نازلی :گفت

    دستون طِلُ :ی

  2. farima :گفت

    وای خار فکر کونم خیلی‌ خب بشد، بچا باری منم مای دوس نی‌ میدارن.می‌ باد این رقم بپزم بلکی بخورن

  3. azar :گفت

    دستت درد نکنه فتانه جونم ، من وکیان اصلان نه با خود ماهی مشکل داریم نه با بوش ،،من و کیان میریم مغازه ماهی فروش ها ، ۵ دقیقه اونجا یکی یکی ماهی ها رو بو میکنیم، یک نفس عمیق میکشیم که بوی ماهی تمام شش و آب شش مان را فرا بگیره ،باور کن راست میگم ، کیان که عمدا ماهی هارو دستمالی میکنه تا عطر ماهی به دستش بمونه ،،یک خوراک ماهی بلدم ،وقت کنم درست کنم وعکس بگیرم و اینجا برات بزارم برای عکاس باشی و پسرکت درست کن ، هر سه تایی حال کنید،،بوی ماهی هم نخواهد داد .تضمینی ،،اونم سبزیجات معطر داره .
    روزم رو ساختی عزیز دلم

  4. نازلی :گفت

    اومدیم خونه اینو بپزیم با امید این که یادمون بود یه فیله ی ماهی داشتیم. الان دیدم فقط یه دونه قزل‌آلای کوچیکِ کوچیک داریم. تره فرنگی که از هفته پیش داریم هم داره می میره و عمو سبزی فروشهم نداشت تره فرنگی :ی ولی از رو نرفتیم و الان ماهیه رو گذاشتیم یخش باز شه :ی

  5. denver :گفت

    hoooooooooraaaaaaaaaaa bargashtin :)))))))))))))

  6. mandana :گفت

    panire Parmezan ham be jaye khameh estefadeh konin khoob mishe. khoshmazeh mishe. merci az posta.

پاسخی بگذارید

