قاقالی‌لی شکلاتی – نسخه‌ی خودمانی

عرض شود که هوا پاییزی و سرد شده است. نشده باشد هم کم‌کم می‌شود. فکر کردم در این هنگامه‌ی کار و گرفتاری و کمبود وقت، قاقالی‌لی ساده و ارزان به کار همه خواهد آمد. شب‌های بلند پاییزی و زمستانی، بساط چای که به راه باشد، این یکی حتماً هم مزه می‌دهد. به هر روی امتحان‌ش مجانی نیست، اما کم‌هزینه است.


جمع‌آوردنی:
شصت گرم کورن فلکس
دویست گرم شکلات ( مخصوص شیرینی‌پزی)، اگر نبود هر شکلات دیگری که عشق‌تان کشید.
ده گرم کره
شصت گرم خلال یا پرک بادام
یک بسته شکر وانیلی، اگر نبود هر وانیلی که دم دست‌تان بود.

راه انداختنی:
کورن فلکس را با دست خرد کنید. یک قابلمه آب بگذارید جوش بیاید، بعد روی قابلمه یک کاسه‌ی مناسب بگذارید و شکلات را در آن خرد کنید. شکلات، آرام آرام در اثر گرمای بخار آب، آب خواهد شد. در این فاصله، یک ماهی‌تابه روی شعله‌ گاز بگذارید، کره را در آن بریزید، به محض آن که کره داغ شد، خلال بادام و شکر وانیلی را به آن بیافزایید. شعله‌ی اجاق را کم کنید و بادام‌ها را آن قدر تفت دهید تا طلایی رنگ بشوند.
بادام‌های تفتیده که حالا عطر وانیل هم به خود گرفته‌اند را با کورن‌فلکس خرد شده مخلوط کنید. دست آخر شکلات آب شده را به آن‌ها اضافه کنید و معجون را حسابی هم بزنید.

حالا توی یک سینی یا دیس، کاغذ مومی یا هر نوع کاغذ مناسب دیگری که سراغ دارید پهن کنید. بعد با قاشق، هر بار کمی از معجون‌تان را به روی کاغذ منتقل کنید. شکل قاقالی‌لی شبیه بادام سوخته می‌شود. خنک که شد، کار تمام است.
همین. نوش جان.

پی‌نوشت:
حواس‌تان باشد، بادام خیلی زود می‌سوزد. شعله‌‌ی اجاق را جوری تنظیم کنید که بادام‌ها ناکار نشوند. این قاقالی‌لی ما کم‌چربی‌ست، اگر شکلات تلخ استفاده کنید، قطعاً کلاس کار بالاتر می‌رود. راستی با شکلات سفید هم می‌شود درست‌ش کنید. بد هم نیست. فیس‌ش هم بیشتر می‌شود.

آخرنوشت:
والا برادون چی‌چی بوگم که سری گنده کارا زیری لاحاف بود، یه وضی بوده‌یم اصی نگم بی‌تره‌س. هزار حال آ هزار فکر، اما خٌب یخده یخده انگار داره‌د یخی کاری ماوم آب می‌شه‌د آ را می‌یفتیم. شکلی ماهدونا برم که منا یاددون نرفته‌س آ احوال می‌پرسیندآ حال آ سراغ می‌گیرین. والا من یه وختای اقد خسه‌م که گیسامم درد می‌کونه‌د اما دیگه روم نی‌می‌شد سر به این مدبق نزنم. خلاصه که بازم ببخشیندا، ایشالا زود به زودی‌ش می‌کونیم.
می‌گما، یکی از این رادیوا خارجی تو وب‌سایت‌شون گفتن‌د ما با گویشی اصفانی آش‌پزی ‌می‌کونیم. شوما بٌوردون نیادا، اصفانی که گویش نیس آخه آدمی خٌب، لهجه‌س. لهجه. آ چه لهجه‌ی. شیرین مثی گزی آرتی.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

10 پاسخ برای قاقالی‌لی شکلاتی – نسخه‌ی خودمانی

  1. شهره :گفت

    فتانه جون خیلی ممنون از این قاقالی لی خوشمزه . ولی من اگر درست کنم همه اش رو خودم میخورم . عاشق اینجور چیزام . راستی چند تا از عکسهای شما و همسر و پسر گلتان رو دیدم , خیلی خانواده تو دل برو و دلنشینی هستین . یجورایی آدم وقتی نگاتون میکنه انگار هزار ساله میشناستتون . یک صمیمیت خاصی هم دارید که نمیدونم به من این اجازه رو میده که خودمونی بشم . در ضمن آقای مینوش هم همسایه فارم ویلی بنده ست و خلاصه با ایشون هم بده بستون فارم ویلی داریم . امیدوارم که همیشه در کنار هم سلامت و پایدار باشین :))) خواستم بگم که خوشحالم باز از آشناییتون . این لهجه اصفهانی هم مثل همیشه خیلی میچسبه منتهی من باید دو سه بار بخونم تا همه اش رو بفهمم . شب و روز شما خوش . روی گلت رو هم میبوسم .

  2. سمیرا :گفت

    من با این که نمی تونم لب به شکلات بزنم اما خوشحالم که می بینم این جا به روز شده و امیدوارم که با دستور غذاهای تند و شور و ترش زودی برگردین 🙂

  3. بهار :گفت

    بازم شكلدونا برم …فداتون بشم با لهجدون كه عيني قالي كرمون ميمونه اصي يادتون نرفته و از جاش تكون نخوردس…قاقالي دونم چون شوكولات اشت خيلي خوب بود ولي من هنووز منتظره ته چينم

  4. فرانک :گفت

    سلام
    دیگه نتوستم طاقت بیارم. من هی میام این دستورای خوشمزه رو می خونم و هی دهنم آب می افته. ولی از همه بیشتر این عکس ته چین اون بالاست که دهنم رو آب میندازه. میشه دستورش رو بدین لطفا. یعنی من بلدم ته چین درست کنم ولی ته دیگم خوب نمیشه. نمی دونم چرا؟ نمی دونید من چقدر عاشق ته چینم.
    ممنونم

  5. سلام.فوق العاده است.اصلا من فقط به خاطر اين لهجه ي فوق العاده هر روز به شما سر مي زنم.البته اگر يك كمي وزنم اوضاعش رو به راه تر بود حتما به قول خودتون دستورات آش پزي به كسر پ رو هم اجرا مي كردم.موفق باشيد و سبز

  6. پگاه :گفت

    این وبلاگی شومام خب آدِمُ چاقُ چله میکونِدا

  7. sani :گفت

    vall ghobonedon beram ha, ma ino dorost kardim dar velayat ghorbat va nemidonam chera beham nachasbid, dor az joon dor az joonedon ha, hameh aab o doon sava. fekr konam oon yek basteh shekar ham kari bara in shokolat talkheh ma nakard. ghorboneh ghadedoon, ageh fahmidin iradeh kar kodomest bi zaymet yek khabari bedi.
    ghorboneh loghmizetoon

    • " من " :گفت

      والله من چه عرض کنم. یحتمل شکلاتی که استفاده کردین مناسب این کار نبوده.این دفعه شکلات شیری انتخاب کنید که غلیظ‌تر باشه، یا به طور کلی شکلاتی که مخصوص درست کردن کیک و شیرینی‌یه استفاده کنید.
      امیدوارم این دفعه نتیجه‌ی کار به دلتون بچسبد.

      • sani :گفت

        update mikonim: ba poshtekareh har cheh tamaam baaz dishab dast beh kar shodim o in bar natijeyeh kar dorost dar omad!!!! ghorboneh ghadeton, az ma delkhor nashid yah mogheh agar soali chizi mikonim ha, ma yeki az fonoon (jam fan!) hayeh shoma o in safheh hastim. beh chaghi o laghari o ina ham fekr nmekonim, mipazim o mikhorim o doa beh jonetoon mikonim!!!

        ghorboneh looghmizetoon!

  8. مری :گفت

    سلام
    من تازه این بهشت پیدا کردم. رسپی ها تون عااااالی
    عااااااالی
    مرسی
    مرسی
    مرسی

پاسخی بگذارید

