پیش‌غذای گیاهی با قارچ – نسخه‌ی خودمانی

این روزها به دلایل عدیده، کمتر وقت می‌کنم غذای مفصل درست کنم. البته به زودی جبران خواهم کرد. اما امشب فکر کردم، این پیش‌غذای گیاهی را به شما معرفی کنم چون خاصیت زیاد دارد. راستش هم به درد گیاه‌خواران می‌خورد، هم به درد گوشت‌خواران، ارزان است و برای قلب‌تان ضرر ندارد، سریع آماده می‌شود و به کار و بار و یار و خواب می‌رسید، ساده است و همه از عهده‌ش برمی‌آیید. بنابراین بشتابید که غفلت موجب پشیمانی‌ست.


خریدنی:
چهارصد گرم قارچ تازه‌ی ریز
دو عدد حبه‌ی سیر
روغن زیتون
رزماری یا همان اکلیل کوهی، تازه باشد بهتر است، نبود غمی نیست، خشک‌ش را استفاده کنید.
کمی سرکه‌ی بالزامیک، دوست ندارید، باکی نیست، سرکه‌ی دیگر یا آب‌لیموی تازه جایگزین کنید.
نمک و فلفل
کمی جعفری تازه خرد شده

انجام‌دادنی:
قارچ‌ها را بشویید و بگذارید آب‌شان برود. سیر را با سیرخردکن یا با چاقوی تیز خرد کنید. روغن زیتون را در ماهی‌تابه بریزید، بعد سیر و اکلیل کوهی را در آن تفت بدهید. مراقب میزان حرارت و زمان سرخ کردن باشید. کافی‌ست سیر کمی طلایی شود. بعد قارچ‌ها را به سیر و اکلیل کوهی اضافه کنید و همه را با هم تفت بدهید.


پیش از آن که قارچ‌ها خیلی تیره شوند، نمک و فلفل بزنید و کمی هم سرکه‌ی بالزامیک به معجون‌تان بیافزایید. بلافاصله ماهی‌تابه را از روی شعله‌ی اجاق بردارید و بگذارید قارچ‌ها خنک شوند. اگر غذای تند دوست دارید می‌توانید به همراه سیر و اکلیل ‌کوهی یک فلفل تند مثل چیلی هم  تفت بدهید.
دست آخر جعفری را روی قارچ‌ها بریزید. همین.
نوش جان.

پی‌نوشت:
البته این یک نوع پیش‌غذای گیاهی‌ست، اما شما می‌توانید آن را کنار انواع گوشت کباب یا سرخ شده هم سرو کنید. دوستان گیاه‌خوار اگر نان باگت فرانسوی یا چیاباتای ایتالیایی کنار این غذا بگذارند، حتماً ضرر نخواهند کرد. رفقای اهل باده‌گساری هم حکماً خودشان می‌دانند که این راست چه کاری‌ست. استکان را بدهید دست راست، یک دانه قارچ را دست چپ، همین طور راست، چپ، راست، چپ را ادامه بدهید، در و دیوار بهشت از روبرو نمایان می‌شود.

آخرنوشت:
مناوا اصی نرسیدم برادون قیمه‌ریزه بپزم. روم سیا. ایشالا یخده که بعد از این عوض‌آدگزی جاواجومون سرم خلو ِت شد، برادون دُرُس می‌کونم. یه وخ نگوین این چه بی‌بته‌س آ همه‌ش وعده صُوا آ پس‌صُوا می‌ده‌د. نه. رو گولیا چشام. حکماً راش می‌ندازم. خونه پُرش یخده می‌باد دندون سری جیگردون بی‌ذارین. باشه‌د؟
شکلدونا برم.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

13 پاسخ برای پیش‌غذای گیاهی با قارچ – نسخه‌ی خودمانی

  1. شادی :گفت

    من به قربون شما. این رو فردا درست می کنم برا پسرچی. عاشق قارچه

  2. بهار :گفت

    الاي جف گوليا چشم كفي پادون باشه آشپزباشي… شكلدا برم ته چين و يادت نره ها.

  3. بيتا :گفت

    سلام ، چند ماهه كه من دستورهاي آشپزي شما را مي خونم وبعضي هاش را هم درست ميكنم اولا» كه دستتون درد نكنه خيلي خوبن.ثانيا» من عاشق آخر نوشته هاتون هستم بعضي اوقات پيش مياد كه فقط آخر نوشته ها را مي خونم چون خودم اصفهاني هستم و از اين نوشته ها خيلي لذت ميبرم ولي هيچ وقت به فكرم نرسيده بود كه براتون چيزي بنويسم. با ز هم از هردو (دستور آشپزي و آخرنوشت ) ممنون .
    آشپزخونتون پر رونق

  4. شهره :گفت

    سلام فتانه جون . دستت درد نکنه من قارچ خیلی دوست دارم و این دستور معلومه که خیلی خوشمزه ست . منتها اکلیل کوهی اسمش به آلمانی چی میشه ؟ اگر برام بنویسی ممنون میشم . امیدوارم که کارهاتون هم بزودی زود جور بشه و زندگی روال عادی پیدا کنه . شب وروز خوش .

    • " من " :گفت

      سلام شهره جان
      ممنون از محبت و توجه شما. این نشانی خدمت شما باشد:
      http://www.uni-graz.at/~katzer/germ/Rosm_off.html
      بعد هم به طور کلی نشانی این صفحه را یک جایی نگهداری کنید،‌چون مشخصات اکثر ادویه‌ها و سبزیجات معطر را به آلمانی و فارسی و انگلیسی دارد.
      ارادت

      • سمیرا :گفت

        رزماری همون مرزه هست . نه؟ گوگل ایمیج تصویری مثل تصویر مرزه می ده وقتی جست و جو می کنی

      • " من " :گفت

        رزماری، اکلیل کوهی‌ست. شبیه مرزه است اما عطرش زمین تا آسمان فرق می‌کند. تا آن‌جایی که من خبر دارم ایران تازه‌اش هم به راحتی گیر می‌آید. در ضمن خشک‌ش را هم عطاری‌ها دارند.
        البته من گمانم بر این است که شما ایران هستید.

  5. الهام :گفت

    سلام

    ما خوبیم و مشتاق این وبلاگ شما.
    چقدر خوبه که شما با وجود زندگی در خارج این همه اصطلاحات ظریف اصفهانیو می دانید و بکار می برید. بعضی وقتها اینجا یک چیزایی می بینم که سالها پیش یک بار یک جایی شنیده بودم. دلم میخواهد کسانی پیدا شوند که مواردی مثل لهجه های اصیل را که میراث گذشتگان ما به حساب می آیند را مکتوب کنند و به دست بقیه هم برساند. به نظرم شما گزینه مناسبی برای این کارید.

    موفق باشید
    الهام

  6. nargess :گفت

    عالیه ممنونم. من عاشقی غذااا گیاهیم!

  7. میترا :گفت

    سلام آجی
    امسال تابستون گذشت آ نشد دید و بازدید فرا وطنی راه انداخت،آ یخده غذا عجله ای پخت و با بر و بچز خورد و به لطف حضور و جمع کیف کرد: (..دلم تنگه خیلی
    حیف چه روز ها که می گذرد…
    اگه بر می گردین بلاد اجنبیه مراقب خوددون باشین تا تو این همه گرم و سرد شدن یه وخ دقز ور ندارین
    قربون شکل ماهدون:*
    سلام هم برسونیند
    راستی وب خوبی داری به من هم سر بزن:P

  8. محسن :گفت

    آخر این هفته هفت هشت تا مهمون دارم. می زنم تو کار چند تا از دستورات خودت. در ضمن طنز این کتابچه ی آشپزی شما از کتاب مستطاب هم بهتره.

  9. فريبا :گفت

    سلام
    اين لينكي كه در مورد اسم ادويه ها به زبان هاي مختلف داديد خرابه كار نمي كنه
    با تشكر

پاسخی بگذارید

