دسر شکلاتی – Mousse au Chocolat- نسخه‌ی خودمانی

عرض شود که مدت‌های مدیدی بود که می‌خواستم دستور تهیه‌ی این دسر را برای‌تان بنویسم. البته آن‌هایی که مرا می‌شناسند می‌دانند که بنده اهل شکلات نیستم و اهل اصفهانم، تنها شکلات مورد علاقه‌ام هم کیت‌کت است و بس. نه کیک شکلاتی می‌خورم و نه دوست دارم و نه هوس می‌کنم. اما این دسر، دسر مورد علاقه‌ی این پسرک ما و بسیاری از دوستان دور و نزدیک است. بد نیست که امتحانش بکنید.
خبر دارم که کالری‌ش زیادست اما خوب اگر اهل شکلات باشید، حسابی کیف خواهید کرد. به هر حال کچلی‌ش را بگذارید کم آوازه‌خوانی‌ش. این به آن در.


لازم داریم:
سه عدد تخم‌مرغ
دویست و پنجاه گرم خامه‌ی رقیق ( مایع)
دویست گرم شکلات تلخ
چهل گرم شکر
دو قاشق غذاخوری آب داغ

انجام می‌دهیم:
زرده و سفیده تخم‌مرغ‌ها را از هم جدا کنید. سه عدد سفیده را در یک کاسه با هم‌زن خوب بزنید تا حسابی کف کند. خامه را در کاسه‌ی دیگری بریزید و عیناً همان بلا را سرش بیاورید، کف نباید بکند باید سفت شود. شکلات‌ را خرد کنید و در یک ظرف بریزید. بعد ظرف‌تان روی یک قابلمه که در آن آب جوش آوردی بگذارید تا شکلات کم‌کم و بر اثر حرارت بخار آب، نرم شود. دست آخر شکلات آب‌شده خواهید داشت.
سه عدد زرده‌ی تخم‌مرغ را در یک کاسه‌ی جداگانه بریزید و دو قاشق آب جوش به آن اضافه کنید و دوباره دست به هم‌زن بشوید. شکر را به آن بیافزایید و آن قدر هم بزنید تا زرده‌‌تخم‌مرغ و شکر، حالت کرم مانند پیدا کنند.


شرمنده که زیاد ظرف کثیف می‌کنیم، به شست‌وشوی بعدش می‌ارزد. نگران نباشید.
حالا شکلات آب شده که دمایش پایین آمده و ولرم است به این معجون اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. سفیده و خامه را اضافه کنید و دوباره همه را با قاشق هم بزنید. حالا همه چیز آماده است. معجون شکلاتی را در یخچال قرار دهید و بگذارید دست کم چهارساعت بماند.
ناخنک هم نزنید تا مایه‌ی شکلاتی حسابی خودش را بگیرد.
حالا بر حسب سلیقه‌ی خودتان دسر را سرو کنید. برای زیباترشدن و خوش‌مزه‌ترشدن موس، می‌توانید کنارش برش‌های میوه‌ی تازه، خامه‌ی زده‌شده، شکلات مایع و یا کمپوت میوه بگذارید.
نوش جان.


پی‌نوشت:
این دستور، دستوری خودمانی‌ست. راستش خیلی‌ها فکر می‌کنند درست کردن موس‌اُشُکلا کار سختی‌ست. من مخالفم. قطعاً می‌شود حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر درست کرد و نتیجه‌ی بهتری هم گرفت. اما این نسخه ساده و قابل اجراست. دنگ و فنگ هم ندارد.
تازه اسمش هم خارجی‌ست، اصلاً من ترجمه‌اش نکردم که فیس‌ش تکمیل باشد. فراموش نکنید، فیس خودش بخش مهمی از داستان است.

آخرنوشت:
خٌبس من دفه قبل احوالی همه‌ی‌دونا پرسیدم آ یکی‌دون ورنخزاد بگه‌د اصلی حالش چی‌طوره‌س. این دٌرٌسه‌س؟ نیس. دِ نیس دِ. من راضی نیسما. اگه دَفَه‌ی دیگه جوابی منا ندادین‌دا، منم می‌رم آ دری این‌جا را وم لاکا مٌر می‌کونم دیگه‌م نی‌می‌یام سراغش. می‌خین بخین می‌خین نخین. این جوری که نی‌می‌شه‌د که جیگری ما را خون کرده‌ین آ یه خبر از خوددون نی‌می‌ده‌ین.
گوش‌دون با من هس؟ تو منین یا تو کاسه دسری فرنگی؟*

*اشاره به جمله‌ی درخشان زنده‌یاد ارحام صدر است در نمایش‌نامه‌ی مست. آن‌جا که به ناصر خرسه می‌گوید:
ناصررررررررری! تو منی یا تو کاسه ماس؟

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

14 پاسخ برای دسر شکلاتی – Mousse au Chocolat- نسخه‌ی خودمانی

  1. ندا :گفت

    دور باشد از همه چند روزی با سردرد سروکله می زنم، حالا با این دسر شکلاتی شما حتما حالم می آید سرجاش.

  2. سمیرا :گفت

    منم یه هفته ست پشت سرم درد می کنه. اما من هم اینو درست می کنم بهتر می شم. ای کاش یه بخش درد ودل هم واسه ما تو این جا بود یه دل نوشت می نوشتیم. مرسی. من جدن فکر می کردم این خیلی سخته درست کردنش. اما شما خوب و ساده گفتین.

  3. مينا :گفت

    خيلي ممنون از دستورات. كاملا قابل اجرا و عالي هستند. ميشه لطفا يك دستوز خودماني سس مايونز هم بگذاريد؟ و چند غذاي اسان وسريع؟ بازم ممنون . در ضمن من ذرست متوجه نشدم شما الان كجاييد؟

  4. claudia :گفت

    salam azizam, ma ke mordim az bas peygham pasgham ferestadim. masalah shoma ye sar dari hezar soda. peyda kardan shoma kare hazrate feele.vali khob hala age saat dahe shab nabood va bacheha khab naboodan alsae desero dorost mikardam ke man az khoste mordehaye shokolat anham talkhesh hastam. afsoos va sad afsoos ke ta farda bayad sabr konam. hala chetori emshabro sobh konam, khoda danad va in sad dar sad taghseere shomast ke maro havaee kardi!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  5. لیلا :گفت

    خانم سر آشپِز من می خواستم پیغوم بذارم به خدا بعد گفتم احوال پرسی کردی خب همه که نباید بیان یه چیزی بگن. این دستور هم عاااالی بود. عکساش هم همین طور. روش یه جور نرم خوب شکلاتی خامه ای خوبی شده. دستت طلا

    «به هر حال کچلی‌ش را بگذارید کم آوازه‌خوانی‌ش» خیلی باحال بود. قضیه ش چیه؟

  6. کتا :گفت

    منم به مولا هستم همین دور و ورا و از دور دعا گورو ماهدونم. … فقط پام تو گچس و طرفی آشپزخونه نیمی رم فعلا. اینس که روم نیمیشد اینجام زیاد خودی نشون بدم.

  7. Roya :گفت

    Salaam, ma ham bad nistim o az khordane in desere khoshmaze hatman behtaram mishim.
    shoma kheili nazin. :-*

  8. fariborz :گفت

    سلام آبجی
    والا ما داریم میریم اسباب کشی !البته الان دیگه تمومه!:دی
    دانشجویی هم نسخه میدید؟
    والا احوال پرس شوما از تو گودر هستیم!البته جسارت نباشه ها!
    ها کاکو.

  9. Crazy Girl :گفت

    آجی جون….مناوا از خانندا گوریدونم…..همشا منتظرم این آشپزی به کسری پ آپدیت شد آ من بیام بوخونم….راسشا بخاین هیچ کودوم از این غذاوا و دسرا و سالادا که گفتیندا درس نکردم تا لا….بیذارین پا حسابی تنبلی آ اینکه یه دختری تعنا تو این شر وقتی از هشتی شب از سری کار بر میگردد خونه حالی این کارا را ندارد…..اما خدا وکیلی با خوندنی دونه دونه این دستورا آشپزی انگاری که خوردما…کیف میکونم ..هان…یه چیزی دیگه …مناوا رسمن عاشقی آخر نوشتادونم…اصه خیلی کیف میکونم باشون….یه وخ نکوند شب بخابین صپی پاشین تصمیم بیگیرین ننویسیندا و نیمیدونم تخته کونین دری اینجا رو او از این حرفا وا!!!شکلدونا برم.

  10. بهار :گفت

    منم اگه دوس جوني جديدي خوددون بدونيد حالم خوبس …آ از وقتي كه اين بلاگا پيدا كردم كلي خوشالم و منتظر اون ته چينه خوشمزه بالا وبلاگدم… منم مثي بقيه بچا شكلدونا برم…

  11. سپیده :گفت

    وای … یعنی میمیرم واسه شکلات. با کیت کت خیلی موافقم دیگه مارس و تویکس و لیندت و …. یکی از بزرگترین نقاط عطف تو این زندگی کوفتی!
    دلم تنگ شده بود واسه شما و این جا. تموم شد اسباب کشی؟ خستگیا در رفت؟ به سلامتی تو کدوم گوشه ی این کره ی گرد ساکن شدید؟
    امیدوارم همه چی خوب تموم شده باشه. همچنان منتظر دستورات خوبتون هستم. بخصوص سالاد!
    :-*

  12. لادن :گفت

    بابا تو خیلی باحالی . کیف می کنم با این اخر نوشتنات همشهری . نمی دونستم میشه اینجوری هم نوشت. خیلی کارت درسته به مولا

  13. فرح :گفت

    خانم فتانه من دیروز موس چاکلت را درست کردم عالی بود. دستت درد نکنه
    خیلی قشنگ مینویسی همشهری

پاسخی بگذارید

