پیتزای من‌درآوردی – نسخه‌ی خودمانی

عرضم به حضورتان که،‌ در هنگامه‌ی کارهای اداری و کشاکش مابین وزارت‌خانه و سفارت‌خانه و شهرداری و محضر و مخلفات، وقت چندانی برای آ‌ش‌پزی آن هم به کسر پ باقی نمی‌ماند. اما از حضرت باریتعالی که پنهان نیست، از شما هم پنهان نباشد، من دائم دلم این جاست و هی به خودم نهیب می‌زنم که اجاق آش‌پزخانه نباید خاموش و کور شود. حالا گفتم من‌باب‌ تنوع هم که شده، یک غذای ساده‌ی من‌درآوردی برای‌تان بنویسم که حوصله‌ی همگی‌مان کمی‌ سر‌ جای‌ش بیاید.


فراهم‌آوردنی:
دویست و پنجاه میلی‌لیتر شیر
سه عدد تخم‌مرغ
دویست و پنجاه گرم سالامی یا کالباس یا ژامبون یا اگر گیاه‌خوار هستید می‌توانید براکلی خرد شده یا صیفی‌جات دیگر اضافه کنید.
دویست و پنجاه گرم پنیر رندیده‌ی مناسب پیتزا
دویست گرم قارچ کنسروی یا تازه
یک عدد فلفل دلمه‌ای
دویست گرم آرد
سبزی معطر مثل آویشن یا ریحان
نمک، فلفل، پودر فلفل قرمز شیرین
مقدار کمی روغن برای چرب کردن کف سینی فر

انجام دادنی:
کالباس یا ژامبون یا سالامی را به همراه فلفل دلمه‌ای و قارچ خرد کنید و کنار بگذارید. حالا یک کاسه‌ی بزرگ لازم دارید. همه‌ی مواد را داخل آن بریزید و کالباس و فلفل و قارچ را هم اضافه کنید. حالا مواد را یک هم حسابی بزنید. اگر زور بازوی‌تان قابل توجه است، می‌توانید کاسه را با دقت تکان بدهید تا مواد بهتر مخلوط شوند.


سینی فر یا ظرف دیگری که برای این کار مناسب است بردارید، کف آن را با روغن چرب کنید. مواد را به صورت یک‌دست در آن بریزید و با پشت کفگیر یا قاشق بزرگ روی آن را صاف کنید. حالا ظرف‌تان را در فر بگذارید. دویست درجه‌ی سانتی‌گراد و بیست دقیقه وقت لازم دارید.
پیتزای خوش‌مزه‌ و خوش سر و شکل من‌درآوردی آماده است.
نوش جان.


پی‌نوشت:
مواد و ادویه‌های این پیتزا را می‌شود بر حسب سلیقه پزنده و خورنده تغییر داد. اگر دسترسی به ادویه‌ی مخصوص پیتزا دارید فراموش نکنید که با استفاده از آن قطعاً غذای‌تان مزه‌ی بهتری خواهد گرفت. در ضمن نوع پنیر را هم برحسب ذائقه و سلیقه‌ی خودتان انتخاب کنید و خبرش را به من هم بدهید.
آخرنوشت:
مناوا چایده بودم آ هزار حال بودم. ببخشیندا، روم سیاس که دیر به دیر سراغی این مدبق اومِدم. اما دور جون‌دون، تب آ سُلفه نفسما بُرید. اصی جون آ جیریق نمونده‌س. هوا این جا همچینه‌س که اگه یخده حواس‌دون نباشه‌د پَلوآدون می‌چاد. منم یه دو رو چم‌چمالم می‌شد آ انگار تو گٌرده‌م جارو تر می‌کشیدند تا دیگه یهو افتادم آ سرم بنگ شد. خلاصه که دور جون‌دون. دیگه می‌باد ببخشیند.
خٌب حالا، شوما چی‌طورین؟ خٌبین؟ خوشین؟ دماغدون چاقه‌س؟ اصلی حال‌دون چی‌طورس؟ ما را نی‌می‌بینین خوش‌دون هس؟

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

18 پاسخ برای پیتزای من‌درآوردی – نسخه‌ی خودمانی

  1. بهار :گفت

    خمير نميخواست؟خميرش توش بود با خودش؟؟
    آخرنوشت: ميگما شوما خيلي خب اصفاني حرف ميزنيدا(به كسره)…معلومه بچه(به كسره ب) كفي بازاري اصفانيد

  2. آذردخت :گفت

    ‌مي‌گم اين راحت از كف سيني كنده مي‌شه؟ نمي‌چسبه؟ اينكه خيلي باحاله!

    • " من " :گفت

      بله. خیال‌تون جمع باشه. کف سینی را باید چرب کنید. اگر هم نگرانید می‌تونید از این کاغذهای مخصوص فر کف سینی بگذارید و مایه‌ی پیتزا را روش بریزید.

  3. سیما :گفت

    آجی مناوا اصی اصفانی نیستم اصفانی هم بله د نیستم حرف بزنم. اما اصفانی شما را که میخونم آ هوسم میشه د اصفانی باشم آ اصفانی اختلاط کنم. یعنی می شه د؟!

  4. یه آدم معمولی :گفت

    فقط یه اصفهانی با ذوق مثل شما میتونه یه همچین رسپی های من درآوردی خوشمزه ای بسازه
    امشب برای شام درستش کردم…خوشمزه بود…میگم این تخم مرغاش باعث میشد یه کم مزه ی کوکو بگیره میشه کمترش کرد تعدادشو؟یا مثلا حذف کرد احیانا؟
    در نهایت اینکه خوشمزه اس دقیقا مثل اصفهانی حرف زدن شما…بوس
    شکلدونا برم.

    • " من " :گفت

      شما محبت دارید. عرض شود که تعداد تخم‌مرغ را می‌شه کم کرد اما حذف‌ش نمی‌شه کرد چون باعث می‌شه که غذا خودش را بگیره و آرد با سایر مواد یک دست بشه. این عملاً یک جور کوکوست نه پیتزا. برای همین هم تخم‌مرغ می‌خواد.
      🙂

  5. بهار :گفت

    حالا كه فميدم كوكوا..تازه فهميدم چقد همونيه كه من هميشه دوس داشتم..خب چيه؟؟؟تازه دارم آشپز ميشم ديگه حج بهزاد…

  6. بهار :گفت

    يچي ديگه..به خدا اين آخريشه..
    ميشه اين عكس قشنگ و خوشمزه اي كه اون بالاي وبلاگته رو ياد بدي طرز درست كردنشو..ته چين ..به به به عاشقشم….
    مسي

  7. sanam :گفت

    واي بايد چيز توپي بشه هاااااا !! فقط من به فر دسترسي ندارم فكر ميكني اگه از تابه دوطرفه استفاده كنم خوب بشه؟ اگه جواب مثبته! لازمه برش گردونم يا نه؟
    يه چيز ديگه اين آردش زياد نيس؟ ميشه كمش كرد؟

    • " من " :گفت

      عرض شود که بله، ماهی‌تابه ترجیحاً با کف تفلون و ترجیحاً دو طرف باید حرارت ببیند. آردش به قاعده است، شما اگر کم‌ش کردید و خراب شد، مسئولیت‌ش با من نیست.
      🙂

  8. Goli :گفت

    Hi Ashpez bashi jaan,
    This is a «man dar avordi» recipe for vegetarian dolmeh that I cooked last night and turned out really good. Sorry for the typos. I don’t have Farsi font and had to use a pinglish translator.
    پیاز متوسط ۲ عدد

    فلفل دلمه ۶ عدد

    بلغور ۱ لیوان

    کشمش پلویی نصف لیوان

    گردو خرد شده ۱ لیوان

    جعفری خرد شده ۱ لیوان

    رب گوجه ۲ قاشق

    نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه پلویی (دارچین، زنجفیل)، روغن زیتون

    لیمو ترش ۱ عدد درشت

    پیاز‌ها را خرد و سرخ می‌کنیم. نصف پیاز را جدا می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. گردو را به پیاز اضافه می‌کنیم و تفت میدهیم. حرارت باید کم باشد که گردو نسوزد. روغنش هم باید زیاد باشد چون گردو روغن میکشد. کشمش را اضافه می‌کنیم و کمی‌ تفت میدهیم. ادویهٔ پلویی را اضافه می‌کنیم. ۱/۴ لیوان آب جوش می‌ریزیم و در قابلمه را میبندیم تا گردو بپزد. وقتی‌ آب کامل بخار شد، ۱ لیوان بلغور را به مخلوط گردو و کشمش اضافه می‌کنیم و یکی‌ دو دقیقه تفت میدهیم. ۱.۵ لیوان آبه جوش، یا آب مرغ داغ، یا عصاره سبزیجات داغ روی این مخلوط می‌ریزیم. و در قابلمه را میبندیم. (بهتر است یک دمکنی یا حوله آشپزخانه هم زیر در قابلمه بگذاریم). ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر می‌کنیم. بعد در قابلمه را بر میداریم و با چنگال زیر بلغور‌ها می‌زنیم تا از هم جدا شوند. جعفری‌ها را به این مخلوط اضافه می‌کنیم و خوب مخلوط می‌کنیم.

    حالا سر فلفل دلمه‌ها را میبریم برای در دلمه. تخم فلفل‌ها را میگیریم و داخل آنها کمی‌ نمک میپاشیم و از مخلوط بلغور پر می‌کنیم. درشان را می‌گذاریم و در قابلمه میچینیم. نصف لیوان آب جوش در قابلمه می‌ریزیم و روی شعله‌ی کم می‌گذاریم تا فلفل‌ها کم کم بپزند. اگر لازم بود دوباره آب اضافه می‌کنیم ولی‌ کم کم. ارتفع آب از کف قابلمه نباید بیشتر از یک بند انگشت باشد.

    وقتی‌ دلمه‌ها دارند میپزند، نصف پیاز داغ را که کنار گذاشته بودیم با ۲ قاشق رب گوجه، زردچوبه، نمک و فلفل سرخ می‌کنیم. ۱/۴ لیوان آب جوش می‌ریزیم و می‌گذاریم یکی‌ دو قل بزند که رب پخته شود. از روی گاز بر می‌دریم و آب یک لیمو ترش تازه را به آن اضافه می‌کنیم. این سس را وقتی‌ هنوز در قابلمه دلمه‌ها کمی‌ آب هست به آن اضافه می‌کنیم و در قابلمه را میبندیم که دلمه‌ها با بخار سس بپزند و طعم بگیرند. سس که غلیظ شد و بوی دلمه بلند شد غذا آماده است.

  9. azar :گفت

    daste hamehgi dard nakonad..makhsoosan daste Fataneh jaan

  10. لادن :گفت

    عاشق این لهجه اتم

  11. قربونی اون لهجدون

  12. الانه میرم آ اجاقا بار میذارم

پاسخی بگذارید

