سوپ پاییزی – نسخه‌ی خودمانی

با خودم قرار گذاشته‌ام که این جا از گرفتاری‌ها و دردسرهای مهاجرت دوباره‌مان چیزی نگویم. بالاخره بیست و یک سال گذشته، هیچ خاصیتی که نداشته باشد، پوست‌مان را کرده است قاعده‌ی پوست کرگدن. اما فقط بگویم که هنوز سرم شلوغ است و یکی دو هفته‌ی دیگر هم به همین منوال خواهد گذشت. سعی می‌کنم اجاق آش‌پزخانه به کسر پ روشن بماند. خلاصه غیبت‌های من را موجه حساب بفرمایید.
عرض شود که هوای ولایت ما حسابی سرد است. می‌دانم که شاید هنوز خیلی جاها هوا پاییزی نشده باشد، اما این سوپ ساده و خوش‌رنگ و خوش‌مزه خیلی زود و راحت آماده می‌شود. حیف است از دست‌ش بدهید.


تهیه‌دیدنی:
نیم کیلو هویج
سه عدد پیاز کوچک
یک عدد فلفل تند مثل چیلی
دو قاشق غذاخوری (سرصاف) کره
یک لیتر عصاره‌ی سبزی‌جات یا گوشت پخته‌شده
صد و پنجاه میلی‌لیتر آب پرتقال
سه قاشق غذاخوری خامه‌ی کم‌چربی
یک قاشق مرباخوری پودر زنجفیل یا زنجفیل تازه‌ی رندیده
دو قاشق غذاخوری جعفری ساتوری شده
دو عدد گوجه‌ی سفت رسیده
نمک

انجام‌دادنی:
هویج، پیاز و فلفل را بشویید و ریز خرد کنید. بعد آن‌ها را کمی در کره تفت دهید. حالا عصاره‌ی سبزی‌جات پخته را به آن‌ها اضافه کنید و بگذارید خوب بپزند. در این فاصله گوجه‌فرنگی‌ها را هم بشویید و ریز خرد کنید. حالا آن‌چه پخته‌اید را با هم‌زن‌قلمی یا مخلوط‌کن یا گوشت‌کوب ( چرا می‌خندید؟ موقع اسباب‌کشی، وقتی وسایل برقی خانه جمع شده و داخل کارتن رفته‌اند همین گوشت‌کوب به کارتان می‌آید.) به صورت یک پوره‌ی یک دست درآورید.
حالا گوجه‌فرنگی‌ها را با جعفری و زنجفیل و آب پرتقال و خامه به این مخلوط بیافزایید. نمک بزنید و دوباره مخلوط را هم بزنید.
چند دقیقه بگذارید روی شعله‌ی کم اجاق ریز بجوشد تا جا بیافتد.
سوپ ساده‌ی پاییزی آماده است. نوش جان.


پی‌نوشت:
به جای کره می‌توانید از مارگارین یا نوع دیگری از روغن به عنوان جایگزین استفاده کنید. آب پرتقال را هم اگر خودتان بگیرید و تازه باشد، قطعاً مزه‌ی سوپ بهتر خواهد شد. من این سوپ را معمولاً برای شام می‌پزم، یعنی که پیش‌غذا نیست. اگر کنارش چند برش نان جو هم بگذارید دیگر عیش‌تان کامل است.

آخرنوشت:
وای ننه، یه چیزی می‌گم آ یه چیزی می‌شنٌین، مناوا این چن رو را به حالم نبوده‌س بس کی که کار سرم ریخته‌س. دور جون‌دون، اصی سرم بَنگ بود آ تو گٌرده‌م جارو تر می‌کشیدن. یه حالی. دیگه این دسی آخِری‌یه، گیسامم تیر می‌کشید. هنووم هزارآیه کار مونده‌س رو دَسَم اما ایشالا دٌرٌس می‌شه‌د. حالاوم راس می‌گن‌د که قِسمِت، قِسمِت‌جنبون می‌خواد اما طوری نیس، ماوم ناشکری نی‌می‌کونیم، همین که هنو می‌شه‌د دور و وری شوما یه تابی بخوریم آ یه اختلاطی بوکونیم، دل‌مون خوشه‌س.
شکلدونا برم.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

13 پاسخ برای سوپ پاییزی – نسخه‌ی خودمانی

  1. جلیل :گفت

    سلام

    حالا منم تو این هیر و ویر سوال پرسیدنم گرفته، این عصاره سبزیجات پخته شده با گوشت به انگلیسی میشه چی؟ توی وال مارت میشه پیداش کرد؟

    ممنون، متوجه هستم که سرتون شلوغه

  2. november 25th :گفت

    شبیه تابلو نقاشی شده

  3. azar :گفت

    khasteh nabashid, khoda ghovat va maach

  4. راحیل :گفت

    به به ! دستتون درد نکنه! چه غذاهای خوشمزه ای می ذارین. البته هنوز درست نکردم ولی معلومه خوشمزه اس! شدید دلم می خواد!

  5. سلام. دوست عزیز می خوام از شما که در وبلاگ تون خیلی خوب فعالیت می کنید و مطلب می نویسید دعوت کنم در فروم بانو سنتر، جامعه مجازی بانوان ایرانی ثبت نام کنید و در بخش های مختلف اون هم فعال باشید و مطلب بنویسید تا بقیه اعضا هم از مطالب شما استفاده کنند.
    شما تو این سایت یک صفحه شخصی خواهید داشت و می تونید آدرس اون رو تو وبلاگ تون هم بدید. تو این صفحه شما صندوق پیام، گالری عکس و ارتباطات دوستانه دارید و بقیه می تونن برای شما کامنت بگذارند
    ممنون، به امید دیدار

  6. جلیل :گفت

    دست شما درد نکنه، من نمیدونم چرا برای خودم پیش فرض گذاشتم و فکر کردم شما امریکا هستید، همون اسم انگلیسیش کار منو راه میندازه
    انصافا انتظار نداشتم همون روز بعد کامنت منو جواب بدین، دو هفته بعد هم جواب میدادین، قبول بود، ممنون

  7. rodabeh :گفت

    چقدر مهربانی و خوش اخلاقی در نوشته هات موج میزنه ،مرسی که اینقدر وقت میذاری ودستورهای مفید وعملی میگذاری دیشب کوکوی گیاهی را درست کردم محشر شد. هرروز سر میزنم سالم وشاد باشی قربانت رودی

  8. پگاه :گفت

    خوشمزه به نظر میاد ممنون

  9. sanam :گفت

    سلام خانووم خسته نباشين كي بشه بياي وبگي كه آخيش اولين شب آرامش رو تو خونه جديد تجربه كردي!
    جالبه ايده آب پرتقال اگه ميكس نشه تو طعمش تاثير داره؟ من دوست دارم اجزاي سوپ به چشمو ودندونم بيان!!

    • " من " :گفت

      بله، قطعاً بدون آب پرتقال مزه‌ی سوپ تغییر خواهد کرد. آب پرتقال نقش چاشنی را بازی می‌کند. در مورد دوم والله چه عرض کنم. این سوپ را این جوری می‌خورند. دیگر خود دانید.

  10. sanam :گفت

    سلام نه منظورم اين نبود كه با آب پرتقال ميكس بشه يا نه كلا منظورم ميكس شدنش بود كه البته جواب گرفتم!!

پاسخی بگذارید

