خوراک ماهی با سیب‌زمینی تنوری – نسخه‌ی خودمانی

عرض شود که این جانب به دلایل عدیده اهل غذای دریایی نیستم. می‌دانم که الان ابروی‌تان را کج می‌کنید و یک ایش مشّدد هم می‌گویید، اما خوب واقعیت امر چنین است. البته این جانب در جریان هستم که خوراک‌های دریایی خوب و خوش‌مزه و مقوی و سالم هستند، اما کماکان شرمنده‌ام. من به طور معمول سالی دوبار، شب عید نوروز و شب یلدا ماهی می‌خورم. حالا گفتم، این دفعه که ناپرهیزی کرده‌ام و یک بار دیگر هم ماهی خورده‌ام و خیلی هم‌ خوش‌مزه بوده، خبرش را به شما هم بدهم. شاید خوش‌تان بیاید.

فراهم‌آوردنی:
فیله‌ی ماهی به تعداد نفرات، من می‌نویسم چهار تا که شما دستور غذای چهارنفره دم دست‌تان باشد. نوع ماهی هم به عهده‌ی خودتان که قطعاً صاحب‌نظرید و عقل‌تان بیشتر از من ماهی‌نخور می‌رسد.
دو عدد لیموترش تازه
روغن زیتون
چهار عدد حبه‌ی سیر یا به مقدار مناسب پودر سیر
نمک
فلفل سیاه
سیب‌زمینی ریز به مقدار دلخواه
سبزی معطر خشک، من رزماری یا همان اکلیل‌کوهی را پیشنهاد می‌کنم.

انجام دادنی:
فیله‌ی ماهی را زیر آب سرد بشویید و با دستمال آش‌پزخانه آب‌ش را بگیرید و کنار بگذارید. بعد یک لیموترش را آب بگیرید، به طوری که به اندازه‌ی دو قاشق غذاخوری آب‌لیموی تازه داشته باشید. حالا آب‌لیمو، نمک و فلفل را با شش قاشق مرباخوری روغن زیتون مخلوط کنید. دو حبه سیر را یا سیرخردکن و یا با چاقوی تیز ریز و له کنید و به مایه‌ی آب‌لیمو و روغن بیافزایید. حالا با یک قلم‌موی آش‌پزخانه یا با قاشق یا با انگشتان مبارک این مایه‌ را حسابی به گوشت تن ماهی‌ها بمالید تا حال‌ش را ببرند. بعد هم بگذارید یکی دو ساعتی برای خودشان خوش باشند.
توی این فاصله شما هم بی‌کار نمانید، سیب‌زمینی‌ها را بشویید و بگذارید آب‌شان برود. همان‌طور که می‌بینید بنده سیب‌زمینی ارگنیک خریده‌ام که پوست‌ش را نگیرم. راست‌ش خوش‌مزه‌تر هم می‌شود. اما اگر ایتیش تیتیش‌تان زیاد است، سیب‌زمینی را پوست بکنید و من را هم لعن و نفرین نکنید. حالا سیب‌زمینی‌های آماده را در یک کاسه‌ی بزرگ بریزید، روی‌ش چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون، نمک، فلفل، اکلیل کوهی بریزید. بعد دو حبه سیر باقی‌مانده را هم ایضاً ریز خرد کنید،‌اصلاً له کنید و به سیب‌زمینی‌ها اضافه بفرمایید. حالا این کاسه را هم مثل ماهی‌ها به امان خدا رها کنید.
خوب حالا فرض بفرمایید که مقداری از وقت‌تان گذشته است. برگردید توی آش‌پزخانه و بروید سراغ سیب‌زمینی‌ها، یک ظرف مخصوص فر آماده کنید و سیب‌زمینی‌ها را در آن بریزید. برای تنوری شدن سیب‌زمینی چیزی حدود سی تا چهل دقیقه وقت لازم دارید، به شرط آن که درجه‌ی حرارت فر روی دویست درجه‌ی سانتی‌گراد باشد. به هر حال باید بعد از بیست دقیقه به سیب‌زمینی‌ها سر بزنید. من هیچ حکم کلی در باره‌ی زمان پخت سیب‌زمینی در سطح جهانی نمی‌توانم بدهم. عنایت بفرمایید که خودتان باید بذل توجه کنید.
وقتی ده پانزده دقیقه بیشتر به سرانجام روزگار سیب‌زمینی‌ها نمانده بود،‌در ماهی‌تابه‌ دو قاشق غذاخوری روغن زیتون بریزید و ماهی‌تان را در آن سرخ کنید. از هر دو طرف، تا رنگ‌ش طلایی شود.
حالا سیب‌زمینی‌ها را از فر دربیاورید. آب لیموترشی که مظلوم و مطرود روی کابین آشپزخانه مانده را تندتند روی ماهی‌ی داغی که حالا در دیس یا بشقاب گذاشته‌اید بریزید. سیب‌زمینی‌ها را هم ور دل‌شان بگذارید.
قیامت کردید. کار را تمام کردید.
نوش جان.


پی‌نوشت:
همان طور که مدرک‌ش موجود است بنده با این غذا سالاد خیار و گوجه و جعفری سرو کرده‌ام. شما هم بسته به ذائقه‌ی خودتان، یک سالادی انتخاب بفرمایید و خبرش را به ما هم بدهید. اگر کسی ماهی و سیب‌زمینی به تنهایی وصله‌ی شکم‌ش نمی‌شود، نان سفید مثل باگت را هم می‌شود تنگ غذای‌ش بگذارید. فقط بگویید در دعای شکرش من محتاج را فراموش نکند.
راستی این غذا به کار دواخورها هم می‌آید، اما جهت فیس باید عرض کنم که شراب سفید راست کار این غذاست. بعله.

آخرنوشت:
می‌گما ما با اجازه‌دون یه دو هفته دیگه اسباب‌کشی داریم آ خونه‌به‌خونه می‌شیم. برا همینه‌س که یه وخ اِگه دیدین تندآتند به مَدبق سر نی‌می‌زنیم بدونین دس‌مون بنده‌س. اثاث‌کشی‌یم دور از جون‌دون اسبابی دردسره‌س آ از این سری دنیا باید زارآزَندگی را جَم کونیم ببریم اون سری دنیا. خلاصه روم سیا اگه یه وخ دمی دری آش‌پزخونه سَلندِر شدین‌دا. ایشالا به حقی پنش‌تن آ این وخت آ ساعت به خوشی جبران می‌کونیم.
شکلدونا برم.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

9 پاسخ برای خوراک ماهی با سیب‌زمینی تنوری – نسخه‌ی خودمانی

  1. آذردخت :گفت

    اين سيب‌زميني تنوري‌هاتون خيلي خوش‌مزه است. من با اون مرغ يوناني‌‌هه درست كردم. عالي بود. با ماهي هم حتماً خيلي خوب مي‌شه.

  2. همراه :گفت

    غذادون که عالیس. دسدون درد نکونه. کاش آبجی می شد کمکدون میکردیم. البت خانومین خوددون. تا شوما دوباره بیاین چن تا از غذا قبلیا رو تمرین می کونیم. دلدون شور ما رو نزند. اینجایم تا دعوتمون کونید دید خونه جدید… 🙂

  3. ماجده :گفت

    خیلی خیلی خیلی خیلی … خوشحالم که دوباره وبلاگتون رو به روز می کنید. من تو این مدت شکم پاره و کوکوی سبزیجات اتریشی رو درست کردم واقعا خوشمزه شد. قبلا هم این خواسته رو مطرح کرده بودم اینجا هم دوباره می گم: اگه می شه دستور پخت چیز کیک رو هم تو وبلاگتون بگذارید. ممنون

  4. claudia :گفت

    bah bah, ashpazkhaneye ma dobare rah oftad va az khoone boye ghaza miad. i love you fataneh.

  5. claudia :گفت

    aha rasti beram print konam

  6. Goli :گفت

    خوب شد برگشتی‌. بد اخلاق شده بودم از وقتی‌ آشپزخونه به روز نمی‌شد.

    عرض شود که بنده این نسخهٔ شما رو یه نموره دستکاری کردم بد نشد. گفتم بیام اطلاع بدم سریع. من ماهی‌ رو یک مقدار خیلی‌ خیلی‌ کم به دو طرفش روغن زیتون مالیدم (خیلی‌ کم) بعد نمک و فلفل زدم، سیر رو حسابی‌ لهٔ کردم مالیدم به دو طرفش، زنجبیل یا زنجفیل یا هرچی‌ شما بفرمائید رو هم حسابی‌ لهٔ کردم (پوره) و مالیدم به دو طرف ماهی‌، پودر آویشن و ریحونم زدم به دو طرفش و پیچیدم لای فویل گذشتم تو یخچال یکی‌ دو ساعت موند. بعد همونطوری با فویل گذشتم تو فکر یه ده دقیقه پخت. بعد درش آوردم و ابلیموی تازه رو طبق فرمایش شما همونطوری داغ داغ ریختم روش. اینم خوب شد.

    خیلی‌ مخلصیم.

  7. دادا این حکایت دستبند سبز موقع صرف غذا چی چیه؟ ما رو هم در جریان بذارین.

    • " من " :گفت

      ربطی به صرف غذا ندارد. من همیشه دست‌بند سبز به دست دارم. از پیش از انتخابات سال هشتاد و هشت تا حالا.

  8. مری :گفت

    عشقمی
    عالی
    تنوع غذا ها حرف نداره.

پاسخی بگذارید

