سفر می‌کنیم – فرانسه – سوپ پیاز – نسخه‌ی خودمانی

عرض شود که من فکر کردم بعد از مدتی که آش‌پزخانه به کسر پ بی‌رونق و اجاق‌ش خاموش بوده است، امروز یک سوپ خو‌ش‌مزه و ساده درست کنیم تا کم‌کم دوباره دست‌مان گرم شود و راه بیافتیم. سوپ پیاز، به گمان این جانب، یکی از خوش‌مزه‌ترین سوپ‌های دنیاست. باور بفرمایید اغراق نمی‌کنم، وقتی بیست سال در کشور سردسیر زندگی کنید، دکترای افتخاری سوپ‌خوری و سوپ‌شناسی می‌گیرید، سوپ اولین چیزی‌ست که در زمستان‌های سرد و طولانی به سراغ‌ش می‌روید تا استخوان‌های‌تان را گرم کند و بدن‌تان را از لرز بیاندازد.
بنابراین درنگ نفرمایید، سوپ پیاز خوراک معرکه‌ای‌ست. به امتحان‌ش می‌ارزد.

تهیه فرمودنی:
هفت‌صد گرم پیاز ترجیحاً سفید
پنجاه گرم کره
یک و نیم لیتر عصاره‌ی گوشت یا سبزی‌جات پخته
دو قاشق غذاخوری آرد
دویست و پنجاه گرم پنیر گرویر یا امنتالر یا گودا یا هر پنیر زرد و سفت دیگری که با ذائقه و بودجه و امکانات‌تان جور در می‌آید.
نمک و فلفل
نان سیاه
چندین برش نان سیاه یا نان جوی کامل یا نان سبوس‌دار یا اصلاً نان باگت که آخر فرانسوی باشد.

عنایت فرمودنی:
پیازها را بشویید، پوست بکنید و حلقه‌حلقه ببرید. حلقه‌ها را نازک بگیرید که سوپ لطیف‌تر شود. بعد کره را در یک قابلمه آب کنید و پیازها را به آرامی در آن تفت بدهید. پانزده تا بیست دقیقه لازم است تا پیازها کم‌کم رنگ طلایی و بعد قهوه‌ای روشن بگیرند. شعله‌ی اجاق زیاد نباشد، در ضمن هر چند دقیقه یک بار پیازها را هم بزنید تا بهتر تفت داده شوند.
حالا آرد را اضافه کنید و معجون‌تان را هم بزنید. بعد عصاره‌ی گوشت یا سبزی‌جات را به آن بیافزایید، شعله‌ی اجاق را زیاد کنید و بگذارید سوپ به مرحله‌ی جوشیدن برسد. به محض این که سوپ شروع به جوشیدن کرد، نمک و فلفل بزنید و باز شعله‌ را کم کنید و بگذارید روی حرارت کم سوپ‌تان نیم ساعت ریز بجوشد.
حالا توی این فاصله اول یک نگاهی به ایمیل‌ها بزنید، بعد یک کامنت خوب ودل‌چسب برای من بگذارید، بعد معطل نشوید و برگردید توی آش‌پزخانه، چون کار داریم. حالا برش‌های نان را که آماده کرده بودید، به مدت ده دقیقه و با حرارت صد و شصت درجه در فر بگذارید. همین کار را می‌توانید با مایکروفر هم انجام دهید.
سوپ که حسابی جا افتاد، آن را در کاسه‌های کوچک تک‌نفره بریزید. توصیه می‌کنم از کاسه یا ظرف سفالی، یا ظرفی که در مقابل حرارت مقاوم باشد استفاده کنید تا نتیجه‌ی کار بهتر شود. حالا روی سوپ را با برش‌های نان بپوشانید و روی آن پنیر رندیده بریزید.
بعد کاسه‌های سوپ را دوباره بین پنج تا ده دقیقه در فر بگذارید تا رنگ پنیر طلایی شود.
حالا سوپ‌تان آماده است. نوش جان.

پی‌نوشت:
قلق خوردن این سوپ ساده است و حتماً همه بلدند اما تکرارش بعید است اشکالی داشته باشد. با قاشق‌تان کمی به برش نان‌ پنیرمال شده فشار بیاورید و آن را داخل سوپ فرو کنید. عطر پنیر و نان برشته با سوپ پیاز خود زندگی‌ست. شرط می‌بندم یک حال اساسی خواهید برد.
اگر عذر شرعی ندارید، موقعی که آرد را داخل سوپ می‌ریزید، یک قاشق غذاخوری کنیاک هم به معجون بیافزایید. حال قبلی را مضاعف می‌کند. در ضمن نسخه‌ای که من نوشتم مثل همیشه خودمانی‌ست، می‌توانید به سوپ زیره ، شراب سفید یا سبزی‌جات معطر هم بیافزایید. بنده البته ضامن بهشت و جهنم‌ش نیستم.

آخرنوشت:
می‌گماوا، من این چن رو که این جا چیزی نی‌می‌نوشتم اصی دس‌آدلم به آ‌ش‌پزی نی‌می‌رف. دلم هوادونا کرده بود، دورآوری‌یامونم هی طایفه‌دونی سراغی آش‌پِزخونه را اِزمون می‌سِدن آ ماوم رومون سیا، می‌باد هی براشون دردآدل می‌کردیم که چیطو شده‌س آ اینا. خلاصه‌ش که همین دو خط که ما با شوما اختلاط می‌کونیم، سری دل‌مون وا می‌شه‌د آ غصامون یادمون می‌ره‌د.
حالا می‌گما شوما چیطو؟ شوماوم دل‌دون هوا مَنا کرده بود؟

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

17 پاسخ برای سفر می‌کنیم – فرانسه – سوپ پیاز – نسخه‌ی خودمانی

  1. parisa :گفت

    خیییییییلی دلمون هواتو کرده بود
    سوپ خوبی می شه پختم قبلن دوست داشتیم
    البته دستور و پخت و دست شما یه چیز دیگه است

  2. Negin :گفت

    avale sobi dahane maro ab mindazi fataneh joon 😛

    • " من " :گفت

      ساعت یازده و نیم‌ئه. یعنی چه؟ دختر مگه تا این وقت می‌‌خوابه؟ پاشو شوور گیرت نمی‌یاد ها. پاشو.
      😉

  3. fariborz :گفت

    سلام
    ما دلامون هوادونو کرده بود آ ….ولی نی می دونستیم چیکار باید کرد!;)
    موفق باشید……

  4. آمينا :گفت

    اگه راستشو بخوای که دل (هر دو معنی مد نظر می باشد) ما بدجوری هوای شما (منظور وبلاگتونه) رو کرده بود ولی اگه حقيقتش رو بخوای بقول قديمی ها از دل برود هر آنکه از ديده برفت

  5. Tara :گفت

    آره من به یادت بودم. بهت سر زدم 🙂

  6. سیما :گفت

    بله. ما هم دلمون خیلی هوا شما رو کرده بود.

  7. همراه :گفت

    دلمون هزار راه رف آبجی! خدا رو شکر که اومدی. دفه بعد یه پیغام پسغام کوچولی بزارین که خبین و اینا. کلی خاطر خواه داری و نی می دونی… خوش اومدی 🙂

  8. مریم :گفت

    سلام ،مرسی از دستور آشپزی دلنشینتون

  9. elly :گفت

    چه جوررررررررررم…..

  10. claudia :گفت

    bavar mokoni az oon rooz ashpazi nakarde boodam, doroogh nagam faghat parishab morghe younani dorost kardam ba desere albaloo. in shoharo bachehaye maro goshne be amane khoda vel kardi o rafti.mordan az bas ashghal khordan. khodaro shokr ke bargashti. baz az ashpazkhaneye ma boye ghaza miad.

  11. باید خوردنی باشد !
    اگه را دسدِ دونس در موردی بریونی هم یه چی بنویسن ممنوندون میشم

  12. مج :گفت

    بله اينو من ديشب درست كردم و حالشو بردم ولي فك مي كنم غلظت سوپ من كم بود يا شايدم من غليظتر دوس دارم
    در هر صورت ممنونتانم

  13. شهلا :گفت

    خیلی جالب بود مرسی

  14. sani :گفت

    valla ma keh dar diyar ghorbat hey akhbar ro check mikardim bebin e’tesabeh ghaza chi shod. yeki az dalayelesh ham in bod keh har mogheh jaryan dorost shod, bodo biyayim in ashpezi hayeh shoma ro bekhonim!

  15. بابک :گفت

    سلام. الان من تو اون فاصله هستم که باید بهتون کامنت بزنم! امیدوارم از تو این ظرفی که روی گازه چیزه خوبی در بیاد. البته مطمئن هستم که خوب میشه. دست شما هم برای این سوپ درد نکنه. ممنون. من فقط یک کم قارچ و سیب زمینی چهار گوش ریز اضافه کردم. عیب که نداره؟! در ضمن نتونستم بهش کمی خامه غذا اضافه نکنم.
    خوب، باید برگردم سر غذا. باز هم ممنون.

پاسخی بگذارید

