سالاد بلغور تابستانی- نسخه‌ی خودمانی

راست‌ش از مجموع کامنت‌ها و ای‌میل‌ها و پیغام‌ها و زمزمه‌ها و شایعه‌ها و درخواست‌ها و مابقی داستان‌ها، چنین نتیجه گرفته شد که بنده باید دستور یک غذایی را بدهم که ساده و سریع باشد، گوشت و مرغ نداشته باشد، فر و مایکروفر نخواهد، آش‌پزخانه‌ی بزرگ لازم نداشته باشد، مناسب با زندگی مجردی باشد، موادش در داخل کشور پیدا شود، کلمات معادل مواد لازم‌ش توی فرهنگ لغت هفتاد و دو زبان باشد، گران درنیاید، چاق نکند، انرژی‌زا و خوش آب‌ورنگ باشد، تکراری نباشد، مزه‌ی عرق باشد، اشکال شرعی نداشته باشد و از همه مهم‌تر بشود با آن فیس کرد و قیافه گرفت. خوب من اول فکر کردم در این وبلاگ را تخته کنم بیش‌تر آبروداری می‌شود، اما بعد دیدم چه کاری‌ست.
یک سالادی درست کردم که همه‌ی این مشخصات را دارد.
حالا اگر شما فکر می‌کنید این طور نیست، دستور غذای بعدی را خودتان بنویسید و عکس بگیرید و بفرستید. پی‌نوشت و آخرنوشت‌ش با من.
خیر ببینید.


مورد نیاز است:
دویست و پنجاه گرم بلغور گندم
سه عدد فلفل دلمه‌ای متوسط، اگر سه رنگ مختلف باشند بهتر است.
دو عدد گوجه فرنگی متوسط سفت که خیلی آبدار نباشند.
یک دسته جعفری تازه
پنج عدد پیازچه
یک پیاز متوسط ، قرمز باشد بهتر است.
رب گوجه‌فرنگی به میزان دلخواه
سه قاشق غذاخوری روغن آفتاب‌گردان
نمک و فلفل
یک عدد لیمو ترش تازه


انجام شود:
بلغور را در یک کاسه‌ی نسبتاً بزرگ بریزید. بعد روی آن آب جوش بریزید به طوری که روی بلغورها را بپوشاند. بعد نمک اضافه کنید و بگذارید ده دقیقه‌ای خیس بخورد. توی این فاصله می‌توانید بروید و دستور غذایی که قرار است برای من بفرستید را آماده کنید.
حالا فلفل دلمه‌ها، پیاز ، جعفری، گوجه فرنگی‌ها و پیازچه‌ها را پاک کنید و بشویید. جعفری ها را خیلی ریز خرد کنید. مابقی را به اندازه‌ی دلخواه، که ترجیحاً نبایستی خیلی هم درشت باشند.
آب اضافی بلغورها را خالی کنید و بلغور را در ظرف مخصوص سالاد بریزید. رب گوجه‌فرنگی، روغن و آب لیموترش را مخلوط کنید. حالا مجموعه‌ی سبزیجات‌تان را روی بلغور بریزید و سس حاصله از رب و روغن و آب لیمو را به آن بیافزایید.
نمک و فلفل بزنید.
همین. نوش جان.

پی‌نوشت:
تا آن‌جایی که من می‌دانم نسخه‌ی اصلی این سالاد از کشور ترکیه است. اما در بسیاری از کشورهای خاورمیانه تهیه می‌شود. به همین جهت هم نسخه‌های مختلفی از آن موجود است. یادتان باشد اگر بلغورتان درشت است باید به جای خیساندن در آب‌نمک، حتماً قبل از تهیه‌‌ی سالاد، بلغور را در آب جوش و نمک، نیم‌پز کنید.
به جای آب لیموترش، می‌توانید از رب انار هم استفاده کنید، فقط رنگ سالادتان خیلی تیره می‌شود، بعد نگویید به رنگ رومیزی‌مان نیامد تقصیر توست.
سالاد بلغور برای سرو کردن با کباب بسیار مناسب است. اما همین طوری هم خیلی خوش‌مزه است. به خصوص در شب‌های بلند تابستانی که غذای خنک و سبک می‌چسبد.

آخرنوشت:
مناوا به‌دون گفته بودم یٌخده این روزا دسم بنده‌س آ اخلاقم ندارم . را دَسَمَم نیس که همین جور یه چیزایا دم‌پسا وردارم آ بنویسم آ برم رَدی کارم. اصی راسشا برادون بوگم مناوا یٌخده بد خِفت آ خوابم. خلاصه اگه یه‌هو کاری این جا دیرآزود شد، شوما قهره نکونین. ابدا. حواسِه‌دس خوار؟ می شنٌی چی‌چی می‌گم دادا؟ هان. خونه پٌر ِش دو رو نیسیم بعد دوباره می‌یَیم سری مَدبَق.
اصفانی‌یا می‌گن‌د خدا مٌرادی شیکما زود می‌ده‌د.
بعله.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

18 پاسخ برای سالاد بلغور تابستانی- نسخه‌ی خودمانی

  1. سپیده :گفت

    خدا بد نده… چی شده؟؟ انشالله که چیز مهمی نیست. من همیشه منتظر نوشته ها و غذاهای جدیدتون هستم.
    جالبه من فکر می کردم بلغور را حتما باید پخت. اینکه فقط بخیسه سفت نیست اونوقت؟؟

    • " من " :گفت

      بلغور ریز و آماده پختن نمی‌خواهد. اگر فکر می‌کنید با این حال به نظرتان سفت است، بپزید. شله‌ی بلغور هم نباید بدمزه باشد.
      🙂

      • " من " :گفت

        یک خانمی به اسم هانیه این جا یک کامنت نصفه گذاشته بودند مبنی بر این که، این که من نوشته‌ام بلغور نیست و کوس‌کوس است. خوب البته ما به قول اصفانی‌ها، بعد از یک عمر گدایی، شب جمعه را بلدیم اما برای تنویر افکار عمومی، این دو لینک را مشاهده کنید. خانم هانیه خانم، شما هم عنایت بفرمایید:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Couscous

        http://en.wikipedia.org/wiki/Bulgur

        بلغور و کوس‌کوس هم در نوع و هم در شکل و هم در مزه متفاوتند.

  2. من هربار می خونمتون کلی خوش بحالم میشه.مرسی.

  3. Azar :گفت

    Fataneh joonam , toro khoda , toro be har dino mazhabo maktabio eteghadi ke dari , har kari mkoni bokon vali dare in ashpazkhonaro nabando tatilesh nakon,,,,hata harfesham nazan ke ghalbe man bad joori zaeifeh

  4. Azar :گفت

    Fataneh joonam misheh ino tarjomeh koni ?مَدبَق.
    اصفانی‌یا می‌گن‌د خدا مٌرادی شیکما زود می‌ده‌د.

    • " من " :گفت

      اصفهانی‌ها می‌گن اگه یک آرزویی بکنی که به خوردن و شکم مربوط باشه،‌خدا فوری مرادت را می‌ده و دعات مستجاب می‌شه.
      🙂

  5. Azar :گفت

    مَدبَق.
    ????

  6. Shiva :گفت

    daste shoma dard nakone khanoom ke har koodom az in darsaye ashpez khooneye shoma ro pookhtim, hame ahle khoone angooshtashoo ro ham khordan!!

  7. شیرین :گفت

    azizam to har chi delet mikhad inja bezar, goosh be delet bede na be mardom 🙂
    oonaee ke fer nadarnd moshkele khodeshoone khob!

  8. آورا :گفت

    ممنون. رفتیم که تهیه کنیم

  9. نیستان :گفت

    من این سالاد را خوردم خیلی خوشمزه است اما فکر کنم بلغور ترکی و ایرانی با هم فرق اساسی کنن که با یه جوش و دو جوش حل نشه …البته شما بهتر می دونی اما من با بلغور ایرانی نتونستم درست کنم.

    • " من " :گفت

      سلام. ممنون از توجه‌تون.
      من بیش از بیست ساله که ایران نیستم، برای همین در این جور موارد به خودم اجازه‌ی اظهارنظر نمی‌دهم. قطعاً دوستان و رفقایی که در ایران هستند خبر نتیجه‌ی سالاد را می‌دهند. من هم حتماً خبرتان می‌کنم.
      ارادت

  10. امروز سالاد بلغور داشتیم و کلی حالش رو بردیم 🙂

  11. tops_ali2000 :گفت

    حالا این سالاد را با چی بخوریم ؟:laughing:

  12. 2ndpart :گفت

    سلام هموطن و دست شما درد نکنه از این همه منوهای خوب و متنوع. بنده این سالاد را با کوس کوس درست کردم و واقعا عالی شد. خواستم تشکر کنم. ببخشید..راستش بلغور نداشتم و اینگاری واجب کرده بودند که این سالاد درست بشه..عالی ولی.

پاسخی بگذارید

