سفر می‌کنیم – تایلند – خورش تایلندی – نسخه‌ی خودمانی

خوب، قرار ما از اول این بود که مزه‌ها و عطرهای جدید را امتحان کنیم. برای همین فکر کردم غذای تایلندی، انتخاب بدی نیست. هم ساده و سریع و سالم است و هم امکان جای‌گزینی در انتخاب سبزی‌جات هست. با توجه به این که دوست‌داران آش‌پزی به کسر پ در نقاط مختلف دنیا پراکنده‌اند و همگی در آن واحد به همه‌ی مواد غذایی را ندارند، این خوراک کارشان را آسان می‌کند.
همین اول کار یادآوری کنم که این غذا را می‌شود با گوشت بوقلمون هم پخت، خود من هم بارها این کار را کرده‌ام. در ضمن دوستان گیاه‌خوار می‌توانند از اساس گوشت را حذف و به جای آن از توفو استفاده کنند. راستی قبل از شروع به کار، یک برنج کته هم بار بگذارید. اگر مثل من اهل کته نیستید و اهل اصفهان‌ید، برنج‌تان را آب‌کش کنید. توفیری در اصل مطلب نمی‌کند.


تدارک دیدنی:
دو عدد سینه‌ی مرغ یا بوقلمون بدون پوست و چربی
سه قاشق غذاخوری روغن خوراکی، اگر روغن کنجد باشد قطعاً عالی‌ست.
یک عدد فلفل دلمه‌ای ترجیحاً قرمز، نبود هر رنگ دیگری هم مجاز است.
یک دسته‌ پیازچه
صد گرم جوانه‌ی بامبوس یا جوانه‌ی گندم یا هر جوانه‌ی دیگری که دم دستتان است.
نصف دسته‌ی گشنیز
چند ساقه‌ی ریحان، دوستانی که به فروشگاه‌های چینی یا تایلندی یا خاوردوری دست‌رسی دارند ریحان تایلندی بخرند.
یک قاشق غذا خوری پودر کاری یا معجون کاری
دو قاشق غذاخوری سوس سویا
چهارصد میلی‌لیتر شیره نارگیل که معادل یک قوطی کنسروی می‌شود.
نمک و فلفل


طرز تهیه:
ابتدا گوشت را به قطعات دلخواه ببرید. ترجیحاً این قطعات باید کوچک باشند. به گمانم در عکس‌ها مشخص است. دلیل‌ش هم این است که زمان پخت غذا زیاد نیست و باید گوشت‌ در این مدت کم بپزد.فلفل دلمه‌ای را بشویید و به قطعاتی با عرض کم و طول زیاد ببرید. حالا پیازچه ها را بشویید و پاک و خرد کنید. گشنیر و ریحان را ایضاً. عنایت بفرمایید که سبزی‌ها آن قدر ریز نباشند که آب بیاندازند.
یک ماهی‌تابه‌ی بزرگ،‌اگر ماهی‌تابه‌ی ووک داریم که عالی‌ست، بردارید و روی شعله‌ی اجاق بگذارید. روغن را داخل آن بریزید. روغن که داغ شد،‌گوشت‌ها را در آن بریزید و بگذارید حسابی تفت داده شود. حالا فلفل و پیازچه را هم اضافه کنید و با شعله زیاد همه را تفت بدهید و مرتب هم بزنید. حالا پودر یا معجون کاری را در شیره‌ی نارگیل حل کنید و روی غذای‌تان بریزید. زیر غذا را کم کنید و نمک و فلفل بزنید.
نوبت آخری مال جوانه‌هاست، آن‌ها را هم اضافه کنید.
حالا باید بگذارید غذا مدت کمی بجوشد. یادتان باشد که سبزی‌جات باید زیر دندان بیایند و له نشوند. گوشت مرغ هم علیرغم انتظار خیلی‌ها، با این روش خیلی زود پخته می‌شود. آب غذا که گرفته شد و جا افتاد،‌ کار دیگری نمی‌ماند.
حالا ریحان و گشنیز را اضافه کنید، بگذارید دوباره سه تا پنج دقیقه بجوشد. دست آخر سوس سویا را به غذا بیافزایید و دوباره اگر لازم شد نمک و فلفل بزنید.
خورش‌تان را کنار برنج بکشید. همه چیز آماده‌ست.
همین. نوش جان.


پی‌نوشت:
برای این غذا،‌می‌توانید از هویج، لوبیاسبز، براکلی و ذرت هم استفاده کنید. بستگی به ذائقه و علاقه و محتویات یخچال‌تان دارد. یادتان باشد که برنج‌تان را کمی نرم یا به قول ما اصفانی‌ها رفته بپزید. روغن‌ش هم کم باشد. ناله و نفرین‌ش برای من نماند.
آن‌هایی که دست‌رسی به مغازه‌های خاوردوری دارند، علف لیمو هم بخرند و در غذا خرد کنند، عطرش چنان حالی به‌شان می‌دهد که تا ابد مشتری غذای تایلندی می‌شوند. اگر خیلی به بوی گوشت مرغ وسواس دارید، می‌توانید گوشت را چند ساعت قبل در روغن کنجد و سوس سویا بخوابانید. ضرر نمی‌کنید.

آخر‌نوشت:
می‌گما شوما منا خِجالتم داده‌ین بس کی مَحَبت دارین، روم سیا. ما قابل نیسیم. اصی این چیزا که برام می‌نوسین‌د آ می‌رفسین آ پیغوم می‌ده‌ین این‌قدِه دلی منا خوش کرده‌س که بیاوا بی‌بین. یه حالی. یه وضی. ایشالا که همه‌ی‌دون همیشه خوٌش‌دون باشه‌د آ با دری‌خونه‌وازی سفره شادی بندازین‌د. شکلدونا برم.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

14 پاسخ برای سفر می‌کنیم – تایلند – خورش تایلندی – نسخه‌ی خودمانی

  1. parisa :گفت

    یعنی من نه تنها کشته ی این اشپزی هستم؟؟
    که مرده مچ بند سبز و ناخور پدیکور شده ات هم هستم.
    پ ن:
    ناخن پدیکور شده بعد از مدتی آسیب می بینه نکات ایمنی رو رعایت کنی ما نکردیم هنوز داریم تقاص پس می دیم

  2. هاله :گفت

    به به بسی حظ بردیم در این سال سی
    خیلی خوش آب و رنگه و یقینا» هم که خوشمزه. ما هم چیزی شبیه به این درست میکنیم ولی همان چنان که می​​دانی باید بعدش مثل هر غذای دیگه ای که من بپزم با روغن کرچک درمان شد. 🙂

  3. farima :گفت

    fataneh joon alaf limoo chieh?

    • " من " :گفت

      Cymbopogon (lemongrass) is a genus of about 55 species of grasses, native to warm temperate and tropical regions of the Old World and Oceania. It is a tall perennial grass. Common names include lemon grass, lemongrass, barbed wire grass, silky heads, citronella grass,cha de Dartigalongue, fever grass, Hierba Luisa or Gavati Chaha amongst many others.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Cymbopogon

  4. سپیده :گفت

    م م م م م ….. خیلی خوب بود!! فقط یه کم مهلت بدین من برسم بپزم ؛-) راستی غذای اصفهانی ندارین تو برنامه تون؟

  5. ماجده :گفت

    خیلی رنگ و وارنگ و خوشگله!!!!!! اگه میشه دستور کیک پنیر (Cheese Cake) رو هم بزارید تو وبلاگتون؟! مرسی

  6. V.V :گفت

    سلام.
    من مدتي است كه وبلاگ آشپزي (به كسر پ) شما رو مي خونم و بعضي چيزهاش رو هم پختم. دستتون درد نكنه. نحوه نگارش به علاوه مچبند سبزتون جذابيتش رو دو چندان كرده. حتي اگه آدم غداش رو هم نپزه از خوندنش لذت مي بره. خلاصه از اونجايي كه مي گن زكات علم نشرشه!!! منم يك مدل كيك يكم اختصاصي دارم براتون مي فرستم اگه پختين و خوشتون اومد بذاريد تو وبلاگتون. اسم و اينا هم نمي خواد بدين. حوصله ندارم پس فردا يكي از دانشجوهام اونجا ببينه و … ديگه بيا درستش كن.

    كيك ميوه (موز)- نسخه خودماني!
    راستش من دستور اين كيك را در يك كتاب آشپزي خيلي قديمي (مال حداقل 35 سال پيش) پيدا كردم. اسم اصليش نان موز است ولي من آن را با آلبالو و هلو هم پختم محشر مي شه. چون مجبور شدم در بعضي موارد زبان دستور را امروزي كنم و استفاده از ميوه هاي ديگر را هم مجاز، اسمش را گذاشتم نسخه خودماني!
    حالا اصل ماجرا:

    مواد لازم:
    آرد الك كرده، يك و سه-چهارم ليوان (يا همان پيمانه. منظور همان ليوانهاي دسته دار معروف به فرانسوي است)
    كره، 75 گرم
    شكر، دو-سوم پيمانه
    تخم مرغ، 3 عدد
    موز 3 عدد، ( آلبالو يا هلو اگر بود، بعد از آماده سازي تقريبا يك كاسه)
    پكينگ پودر، 2 قاشق چايخوري پر
    نمك ميوه، يك قاشق چايخوري
    ( در مورد آلبالو كمي وانيل هم اضافه كنيد بد نيست و كمي هم شكرش را بيشتر كنيد اشكالي ندارد)

    طرز پخت:
    كره را بگذاريد در ظرف كيك باز شود تا اينطوري ته ظرف هم چرب شود. بعد آن را در كاسه اي كه مي خواهيد مواد را مخلوط كنيد بريزيد. پكينگ پودر و نمك ميوه را به آن اشافه كنيد و هم بزنيد. سپس شكر و تخم مرغها را اضافه كنيد و با همزن حسابي هم بزنيد. به تدربج آرد را اضافه كنيد و مخلوط را هم بزنيد تا يكدست شود. خميرش سفت است نگران نشويد! بعد موزهاي خورد شده (يا آلبالوهاي بي هسته يا هر ميوه ديگري كه دوست داريد) را به مخلوط اضافه كنيد. مخلوط را در ظرف موردنظر بريزيد و بگذاريد در فري كه قبلا با دماي 190 درجه سانتيگراد گرم شده، حدود 35 دقيقه بماند.
    پي نوشت: حواستان باشد كه كيكهاي ميوه را بايد سرد خورد. پس بعد از آماده شدن بگذاريد تو يخچال خوب خنك شود.
    نوش جان

    ببخشيد طولاني شد! ايميلتون رو پيدا نكردم دستور پخت رو همين جا گذاشتم!

    • " من " :گفت

      چشم. رو گولیا چشام. من شٌل و ماش آ زیره بلد نیسم به جدم. راسشا بخواین دوسم نی‌می‌دارم اما می‌گردم که اگه دستورشا جٌسم یا می‌پرسم که اگه شد دٌرٌس کونم. چشم.

  7. پری :گفت

    آجی دسدون درد نکونه بابتی خنده ی که به لبامون می یارین. بی زحمت دستوری قیمه ریزه آ یه غذا دیگه ی که اسمشا نی می دونم ولی با زیره آ برنج آ مرغ درس می شد آ مثلی آش شل سا بزارین. ممنون

  8. پری :گفت

    فتانه خانم واقعا اسم بریانی خیابان فروغی قولی یه است؟ خودم که تو غربت گیر افتادم لااقل آدرسشو به مامانم اینا بدم به جای من یک دلی از عزا در بیارند

    • " من " :گفت

      شکلدونا برم اسمی خودی مغازه را من بعدی بیس آ یه سال بیرونی ایران بودن یادم نیس. صاب مٌغازه قولی‌یه بود. «قلی» یعنی. حالا پسرش اون جا را می‌گردونه‌د اما از هر کی بٌپٌرسن به‌شون می‌گه‌د. من فردا که با اصفان حرف زدمم دوباره برادون می‌پرسم.

  9. مرمر :گفت

    اهالی تهران می توانند به من بگویند که شیره نارگیل آیا در تهران هم پیدا می شود؟ اگر کسی راهنمایی کند ممنون می شوم

پاسخی بگذارید

