کیک دارچینی با گردو و سیب – نسخه‌ی خودمانی

خوب نوبتی هم که باشد، امروز نوبت کیک‌پزی به کسر پ‌ست. ابتدا باید عرض کنم که بنده عاشق دل‌خسته‌ی عطر دارچین هستم. کسانی که با دارچین دشمنی، عناد و ستیزه‌جویی دارند، همین الان یا باید از خواندن بقیه‌ی متن صرف‌نظر کنند، یا اگر به تساهل و تسامح معتقدند و گمان می‌برند که با سیاست گام‌به‌گام می‌شود به دارچین نزدیک شد، دشمنی را کنار بگذارند و بقیه‌ی متن را بخوانند.
داستان سیب را هم بگویم، ما دوباره دو سه عدد سیب مادرمٌرده‌ی فلاکت‌زده به مثابه آخرین بقایای خرید میوه در یخچال داشتیم. گفتیم سرشان را به یک سامانی برسانیم و ثوابی ببریم.

محبت بفرمایید:
صد و هشتاد گرم کره یا مارگارین، عنایت بفرمایید کره را همین الان از یخچال بیرون بگذارید تا نرم شود. قربان دست و پنجه‌تان.
صد و هشتاد گرم شکر
صد و هشتادر گرم آرد
سه عدد تخم‌مرغ
یک قاشق مرباخوری بیکینگ پودر
یک و نیم قاشق غذاخوری دارچین
هشتاد گرم گردو یا بادام خرد کرده
سه عدد سیب، ترش نباشند بهتر است.
آب یک لیموترش


بذل توجه بفرمایید:
سیب‌ها را بشویید، پوست بکنید و نگینی جیگری تودل‌برویی خردکنید. نگین‌ش قد نگین این انگشتر‌های برلیانی که در تهران و لوس‌انجلس مد است باشد، یک چیزی توی مایه‌های فندق. حالا آب لیموترش را روی سیب‌ها بریزید. فعلاً با سیب‌ها کاری نداریم، بگذارید توی حس خودشان باشند.
کره یا مارگارین را با شکر خوب هم بزنید. همان نسخه‌ی هم‌زن‌برقی یا دستی یا چنگال و کت یمین و عرق جبین را استفاده فرمایید. بعد تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی در این مخلوط چرب و شیرین بشکنید و هم بزنید. این قدر هم بزنید که نزدیک باشد توی دل‌تان به من بد‌وبی‌راه بگویید. در یک ظرف دیگر آرد و بیکینگ پودر و دارچین را بریزید و با قاشق هم بزنید.
حالا مخلوط دوم را به مخلوط اول بیافزایید و یک دور دیگر هم بزنید. نه! به خشونت دفعه‌ی پیش نباشد. ما اهل مدارا هستیم.
دست آخر، گردوها و سیب‌ها را هم به مایه‌ی کیک بیافزایید.
یک قالب تودل‌برو بردارید و توی‌ دلش را چرب کنید و آرد بپاشید. نخواستید هم قالب را با کاغذ مخصوص شیرینی‌پزی بپوشانید. من از این کاغذها و آن صدای خش‌وخش نکبت‌شان لجم می‌گیرد. شرمنده.
فقط مانده است فر را روی درجه‌ی صد و هشتاد درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. پخته‌شدن کیک پنجاه تا شصت دقیقه طول می‌کشد. اگر از مایکروفر استفاده می‌کنید، با قدرت صد و هشتاد وات، بیست و پنج دقیقه لازم دارید.
همین. خانه را عطر دارچین برداشته است. بفرمایید. نوش جان.


پی‌نوشت:
مقدار دارچین را می‌توانید کم و زیاد کنید. هر که دارچین دوست ندارد، می‌تواند از ادویه‌های دیگر مناسب کیک، مثل ادویه‌ی زنجفیلی یا چیزهایی نظیر آن استفاده کند. به جای گردو هم می‌شود بادام، فندق و پسته گذاشت. راستی قطر قالب من بیست سانتی‌متر است. این کیک‌هایی که من می‌پزم معمولاً برای اندازه‌ی چنین قالبی مناسب‌اند.

آخرنوشت:
می‌گما، شوما نی‌می‌دونین من چقد ذوقی این عسکا که اِسِده‌ین آ فِرساده‌ین‌ا می‌کونم. همین‌جور نی‌شِسم آ نیگاشون می‌کونم بس کی‌ خٌبن آ پٌری شادی آ زندگی‌ین. فکری این که شوما اینا را می‌خونین آ خٌشدون می‌شه‌د آ می‌پِزین آ می‌خورین آ حظ‌شا می‌برین، وای نی‌می‌دونین چیطو دلی منا خٌش می‌کونه‌د. اصی هر چی فکرآخیال دارم یادم می‌ره‌د. دسی گل ِدون درد نکونه‌د. دلی همادو را خٌش کرده‌یم تو این روزگاری که همه‌ش سختی‌ آ مصیبِت به سَزی مردومونی دٌنیاس. شکلدونا برم.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

19 پاسخ برای کیک دارچینی با گردو و سیب – نسخه‌ی خودمانی

  1. dordaneh :گفت

    قربونت برم من میشه این اندازه ها رو با قاشق و لیوان بدی به جای گِرم ما در دهات زندگیمیکنمترازو نداریم.مرسی

    • " من " :گفت

      دردانه جان
      شما در ده‌تان اینترنت که داری قربان شکلت. خوب اندازه‌ی فنجان به گرم را گوگل کنید. حالا من یک چیزی بنویسم بعد می‌گویند فنجان شما قد فنجان ما نیست، فنجان شما تغار بود.

      اما حالا برای این که پاسخی شایسته داده باشم من این اندازه‌های نسبی را بلدم:
      یک پیمانه آرد 100 گرم
      یک پیمانه پودر قند 125 گرم
      یک پیمانه شکر 150 گرم
      یک پیمانه روغن 150 گرم
      یک پیمانه کره یا روغن جامد هم 150 گرم

  2. dordaneh :گفت

    منظورم این بود که ترازو نداریم همه به هم چسبید

  3. parisa :گفت

    من عاااااااااااااااااااااااااااااشششششششششققققققق بوی دارچینم و اگر تو بعضی خورش ها باشه می خورم اما متاسفانه نه تو کیک و نه تو هیچی دیگه نمی تونم حتا ببینم!!!
    تازه با اینجا آشنا شدم ولی بینظیری به خدا دستت بی بلا و دلت با صفا به امید اینکه یک روز آزاد تو تلویزیون ایران با همین لحن برنامه اجرا کنی

  4. بت :گفت

    سلام
    منم از کیک پختن خوشم میاد. و با دستورهای شما خیلی راحت تر از کتاب آشپزی‌ام فقط با گرم مشکل دارم و اندازه گرفتن این مدلی. راه حلی دارین؟

  5. بت :گفت

    الان کامنت بالا رو دیدم
    D: در یافتم!

  6. لیلا :گفت

    عااااالی. منم عاشق دارچینم. چقدر خوب که برای مایکروفر هم گفتی. برای ما ندارندگان فر.

  7. آرین :گفت

    آبجی این وبلاگدا جخ تازه جُسّم، خیلی دوس بداریس! دمد گرم 🙂

  8. november 25th :گفت

    همه عطر و طعم و عکس خوشمزه یک طرف ، اون دستبند سبز یه طرف

  9. made in me :گفت

    برنامه دارم اینو فردا درست کنم خانم آشپِزِ خوشمزه ، اما ما کلی تمشک درشت خوشگل از حیاط مادربزرگه داریم ، کیکی چیزی که بشه از اینا استفاده کرد سراغ ندارین ؟

    • " من " :گفت

      سلام
      نسخه‌ی کیک تمشک الان دم دست ندارم. اما دسر تابستانی که من با هلو درست کردم و دستورش توی وبلاگ هست با تمشک هم خیلی خوشمزه می‌شه. اگر می‌خواهید دسرتون خیلی ترش نشه، یک مقدار شکر به تمشک بزنید. من ترجیح می‌دهم بدون شکر باشه ولی خوب بستگی به ذائقه‌ی خودتون داره.

  10. الدوز :گفت

    سلام
    یواش یواش و دونه دونه دارم این خوشمزه هارو درست می کنم. محشریه این وبلاگ این ه که هر دستورش تجربه شده و گرا داره که چه جوریش درست تره. کاملا قابل استفاده است.
    اصفهانی نوشتنتون هم باحاله خیلی.
    عزت زیاد

  11. dordaneh :گفت

    ممنون عزیزم بعله که اینترنت داریم و تا شما رو داریم غم نداریم.

  12. Hengameh :گفت

    Fataneh Jan axai keh bacheha mifrestan ro misheh ma ham bebinim?

  13. آورا :گفت

    سلام. ببخشید من چند وقت پیش دستور پخت با غذا با بلغور را خواسته بودم تا بتونم از بلغورهایی که برام از ایران اومده یک حرکت ماورایی بکنم.
    نمیدونم اونجا جوابی دادید یا نه. برای همین دوباره میپرسم؟ 🙂

  14. شهره :گفت

    آخ این دستبند سبز شوما منو حسابی کشته . البته من اصفهانی نیستم و لهجه اش رو هم مثل شما نمیدونم ولی فقط خواستم بگم که کیک دارچینیتون یه طرف و دستبند سبزتون یه طرف . مرسی از دستورها . خسته نباشید . حالا یه سوال خصوصی شما با اینهمه چیزهای خوشمزه که درست میکنید اضافه وزنش رو چکار میکنین ؟ غذای رژیمی هم بذارین برای ما سنگین وزنهاش . مرسی .

  15. این کیکو درست کردم. عالی شد. اما این آشپزی به کسر پ دات وردپرس دات کامتان عنقریب ما را دچار اضافه وزن بیشتر خواهد کرد! گفته باشیم!

  16. عمه خانم :گفت

    من همین الان از پختن و خوردن این کیک فارغ شده‌ام! عالی بود. اما متاسفانه یک اشتباه کردم و شکل کیکم بی‌ریخت شد و نمی‌شود عکس بفرستم. تمام خانه را بوی دارچین برداشته. دست شما درد نکند.
    عمه خانم عاشق شما و دستور غذا‌ها و لهجه‌تان است: -)

پاسخی بگذارید

