سالادهای تابستانی – نسخه‌های خودمانی

عرض شود که امروز دو عدد سالاد تابستانی بسیار ساده داریم. راستش احتمال دادم یکی دو روز آینده نرسم برای‌تان چیزی بنویسم، امروز را دوبل تنظیم کردم که حساب‌مان صاف شود. اگر هم که رسیدم و دوباره چیزی نوشتم، این را از حسا‌ب‌تان کم می‌کنم، هر چه باشد من اصفهانی هستم و حساب حساب است و کاکا برادر. بله.

سالاد لوبیا:
نیم کیلو لوبیا سبز، پاک کرده، شسته و خرد کرده
دویست و پنجاه گرم سیب‌زمینی
هشتاد میلی‌لیتر روغن زیتون
سه قاشق غذاخوری سرکه
سه حبه سیر پوست‌کنده و خرد‌کرده
یک قاشق غذاخوری آویشن یا مرزنجوش خشک
یک قاشق غذاخوری جعفری خرد کرده
کمی پودر چیلی یا چیلی خردشده‌ی تازه
نمک، فلفل

توی یک قابلمه‌ی بزرگ دو لیتر آب بریزید و بگذارید آب جوش بیاید. کمی نمک هم به آن اضافه کنید. لوبیاها را در آن بریزید بگذارید حدود ده دقیقه بپزد. بعد آبکش کنید و بگذارید لوبیاها خنک شوند.
سیب‌زمینی‌ها را بگذارید بپزند. پوست بکنید و به شکل دلخواه خرد کنید. بعد بگذاریدشان ور دل لوبیاها هوا بخورند و دل‌شان خنک شود.
حالا همه‌ی مواد باقی‌مانده را که روی کابینت آشپزخانه ردیف کرده‌اید با هم مخلوط کنید . لوبیاها و سیب زمینی‌ها را در یک کاسه‌ یا ظرف سالاد بریزید و معجون به دست آمده را به آن بیافزایید. یک هم جانانه بزنید.
همین. سالادتان آماده است.
نوش جان.

سالاد نودل تابستانی:
پانصد گرم نودل از هر نوع که عشق‌تان کشید. اسپاگتی نباشد سر جدتان.
دویست گرم پنیر سفت و زرد مثل امنتالر، گودا یا پنیرهای موسوم به هلندی که همین دریانی سر کوچه بغل بانک صادرات هم دارد.
گوجه فرنگی ترجیحاً گیلاس صفت و ریز
خیار
زیتون سیاه یا سبز فقط پرورده نباشد، هر چند گیلک باشید.
پیازچه
یک جبه سیر
ریحان تازه یا اگر به غربت گرفتارید و غربت‌ش چنان غریب است که اصلاً ریحان گیر نمی‌آید، ریحان خشک.
سرکه
روغن زیتون
نمک و فلفل

عرض شود که من از قصد مقدار گوجه و خیار و ریحان و زیتون و پیازچه را ننوشتم، برای این که به تعبیر من اضافه کردن این‌ها به سالاد بستگی به ذائقه‌ی شما دارد. مثلاً من دوست دارم گوجه‌فرنگی و ریحان زیاد باشد. حالا یکی ممکن است هوس کند جور دیگری سالادش را درست کند. از آن جایی که ما ماشاالله دمکراسی در وجودمان نهادینه شده است و اگر جلوی‌ش را نگیریم از چشم‌های‌مان سرریز می‌کند، سالادمان را هم دمکراتیک درست می‌کنیم.
خلاصه، نودل‌تان را در آب جوش و نمک بپزید، به هر شکل و سنت و روشی که خودتان می‌خواهید یا در و همسایه توصیه کرده‌اند. بعد آبکش کنید و بگذارید خنک شود. حالا پنیر و گوجه فرنگی و خیار و زیتون و پیازچه را باز هم به روشی دمکراتیک خرد و آماده کنید. حالا همه‌ی این خردشده‌ها را به همراه نودل‌تان در یک ظرف مناسب بریزید و به اندازه‌ی دلخواه نمک و فلفل بزنید.
یک حبه سیرتان را پوست بکنید و رنده کنید، شش قاشق غذاخوری سرکه و چهار قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن بیافزایید. سس به دست‌آمده را روی سالادتان بریزید و هم بزنید. بگذارید دست کم یک ربع تا نیم ساعت بماند، سس باید حسابی به خورد سالاد برود.
قبل از این که سالاد را سرو کنید، برگ‌های ریحان را خرد کنید و روی سالاد بریزید.
خلاص.
نوش جان.

پی‌نوشت:
این سالادها جان می‌دهند برای شب‌های گرم و دم‌کرده‌ی تابستان. من جای شما باشم، هر وقت که وقت داشته باشم یک کاسه‌ی بزرگ درست می‌کنم، تا دو سه روز قابل خوردن‌اند و خم به ابروی‌شان نمی‌افتد. سالاد لوبیا را در کنار گوشت مرغ و بوقلمون هم می‌توانید سرو کنید. مطمئن باشید ضرر نمی‌کنید. دوستان دواخور هم که خودشان اهل بخیه‌اند، هر دو نسخه به کارشان می‌آید. طبیب حاذق گفته است، همه‌ی دردهای‌تان را که شفا می‌دهد هیچ، بلکه نماینده‌ی بهداری بهشت در حین تناول این سالادها جناغ* سینه‌تان را به مٌهر » آمرزیده است، به بهشت برود» ممهور خواهد کرد.

آخرنوشت:
والا یه دو س تا چیز هس می‌باد برادون بوگم، مناوا آخری هفته مسلمونی بیش‌تر غذا مفصل دٌرٌس می‌کونم. نخیر، ابدا، عابد آ زاهد نشدم، ماوا تا یه ما دیگه هنو جای هسیم که آخری هفته‌مون خارجی نیس، وطنی‌یه‌س، برا همین باید یخده دندون سری جیگرجون‌دون بی‌ذارین تا پن‌شنبه آ جٌمعَ بشه‌د آ من برادون قیمه‌ریزه نخوچی راس آ ریس کونم. بعدشم مث که بعضیا یٌخده شک ورشون داشته بوده‌س که چرا ما همه چی را می‌نویسیم خودمونی آ نی‌می‌نویسیم خودشونی. خٌب اولن برا این که ما خودمون، خٌب خودمونیم آ کاری به کسی نداشته‌یم آ نداریم ینی خری خودمونا را می‌بریم. بعدشم اینا که من برا شوما می‌نویسم جوری‌یه‌س که من غذا را می‌پزم آ آمٌخته شدم، لابد خیلی‌یا بی‌تر آ مقبول‌تر آ دوس‌بداری‌تر بلدن. ماوم بد نیسیم. اصی خٌبم هم هسیم. نه دادا؟ هان آجی؟
اصی برم برا همه‌ی مون اسفند آتیش کونم تا چش‌مون نکرده‌ند سری ظٌری‌یه.

* حضرت دهخدا رخصت داده‌اند هم با غ باشد هم با ق.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

12 پاسخ برای سالادهای تابستانی – نسخه‌های خودمانی

  1. خوابگرد :گفت

    این دویّمیه مطمئنین نودله؟ نودل به یه چیز دیگه می‌گندا! نه آجی؟

    • " من " :گفت

      دادا من که مطمئنم این نودله‌س، شوما اگه نیسین، عکسی اونی که نودله‌س‌ا برفسین ما بی‌بینیم. دسی گٌل‌دون درد نکونه‌د.

  2. مهسا :گفت

    مررررسی:-*

  3. خانمه :گفت

    غذاوا خوشمِزه تون يه طرف اين اصفـَهوني حرف زدنتون يه طرف …. كلي حال مي كنم

  4. مسعود :گفت

    دومی را درست کردم، عالی شد…

  5. مهسا :گفت

    سلام خانم
    عاليه.من كه دستورات آشپزي تونو با جون و دل نه يك بار بلكه چند بار مي خونم و عمل ميكنم.خواهش مي كنم بازم بنويسيد و ما رو از تجربيات ارزشمند تون بهره مند سازيد.

    با سپاس دوباره

  6. مهديه :گفت

    می‌شه سركه‌شو بالزاميك ريخت؟ گذشته از اين سالاد، كجاها می‌شه از بالزاميك به جاي سركه‌هاي سفيد استفاده كرد و نتيجه‌ی خوبي داشت؟

    • " من " :گفت

      مهدیه جان
      هر جا سرکه‌ی بالزامیک لازم باشد من می‌نویسم. با لوبیاسبز، سرکه‌ی بالزامیک توصیه نمی‌شود. سرکه‌ی بالزامیک را ترجیحاً برای کاهو یا ترتیزک یا آندیو استفاده کنید. البته باز هم بستگی به ذائقه‌ی شما دارد. چیزی که من می‌نویسم تجربی‌ست و به هماهنگی بوها و مزه‌ها هم ربط دارد.

  7. Zahra :گفت

    Salaaam

    Man link Facebook ro peida nemikonam, mishe be baro bax sharif begin be zahmat in linkesh ro be chasboonan in atraf ye jaai vase in yeki sharifi tanbal;)
    Khili doos daram inja ro.

  8. ندا :گفت

    سلام، من سالاد لوبیا را درست کردم. معرکه بود

  9. یسنا :گفت

    سالاد لوبیا حرف نداشت. هم خوشمزه بود هم راحت. ممنون!

پاسخی بگذارید

