بادام سوخته- نسخه‌ی خودمانی- تنبلی

بادام سوخته از آن چیزهایی‌ست که می‌تواند مثل تخمه عمل کند، یعنی شروع که می‌کنید دیگر نمی‌توانید دست بکشید. جالب این است که در بیشتر کشورهای اروپایی هم بادام سوخته درست می‌کنند و به خصوص در ایام کریسمس و سال نو کلی هم طرفدار و خریدار دارد. بادام سوخته را در کیسه‌ها‌یی از جنس زرورق می‌ریزند و درش را محکم با نخ زینتی یا روبان می‌بندند و به هم هدیه می‌دهند. خلاصه که خوب چیزی‌ست.


البته مزه و شکل و شمایل بادام سوخته‌های شهرها و کشورهای مختلف متفاوت است. استفاده از اسانس‌های مختلف مثل وانیل یا آب‌لیمو و … هم نباید بی‌تاثیر باشد.
شاید هم نوع سوختگی یک دخلی هم به شرایط اجتماعی و سیاسی داشته باشد. مثلاً بادام سوخته‌ی وطنی بیشتر دماغ یا ماتحت‌ش می‌سوزد بس که مصیبت به سرش می‌آید، یا دست آخر دل‌ش می‌سوزد که چه روزگاری به سرش و سرمان آمده است.

توجه بفرمایید:
دویست گرم شکر
دویست گرم بادام
کمی وانیل
صد میلی‌لیتر آب
کمی کره
کمی دارچین


خیلی توجه بفرمایید:
دارچین و شکر و وانیل و آب را در یک قابلمه بریزید و هم بزنید. قابلمه را روی شعله‌ی گاز بگذارید تا به جوش بیاید. بلافاصله بادام‌ها را در آن بریزید و همین طور که بادام‌ها جوش می‌خورند مخلوط‌تان را هم بزنید. این کار را آن قدر ادامه دهید تا شکر روی بادام‌ها خشک شود. شعله‌ی گاز را کمی کم کنید و کماکان بادام‌ها را هم بزنید تا شکر شروع به آب شدن بکند و بادام‌های جلا بگیرند. کار تمام است.
روی یک سینی را با کره چرب کنید. بادام‌ها را روی آن بریزید تا خنک شوند. اگر کمی به هم چسبیده‌اند با ضرب قاشقی، ملاقه‌ای، پشت‌دستی چیزی آن‌ها را از هم جدا کنید. تردند، می‌شکنند.
همین.
نوش جان.


پی‌نوشت:
راستش همین کار را با فندق و بادام هندی و گردو هم می‌شود کرد. خیلی هم خوش‌مزه و قشنگ می‌شوند. از ما گفتن بود. در ضمن این که من نوشتم حکماً با دستور تهیه‌ی بادام زمینی سنتی در شیرینی‌فروشی‌های ایران فرق دارد. فردا روزی، کسی نیاید بگوید میراث آب و خاک و قند و شکر میهن به باد فنا رفت. ما نسخه‌ی تنبلی ارائه کردیم که جهان‌وطن تلقی شود.

آخر نوشت:
می‌گما این کباب حسینی ما انگار خیلی دل برده‌‌س، ماشالا به جون‌دون باشه‌د همه‌م اهلی دواخوری آ این‌کاره، خیلی ما خوش‌مون شد. حالا قیمه‌ریزه نخوچی آ کباب شامی‌رم برادون دٌرٌس می‌کونم اما شالا شوماوم یه دسی بجنبونین آ یه خبری از خوددون آ پٌخت‌آپزدون بده‌ین. بعدشم ما قری این صفه‌مونا غاشو کرده‌یم آ برده‌یم تو فیس بوک. آزارآتیزار، خیلی خارجی شده‌س. اگه اونجاوا عضوین برین یه سری بزنین آ برامونم پیغوم آ پسغوم بی‌ذارین، فیس‌شم یاددون نره‌د. اصی ما همه این کارا را کرده‌یم که فیس‌ش دٌرٌس باشه‌د.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

8 پاسخ برای بادام سوخته- نسخه‌ی خودمانی- تنبلی

  1. هاله :گفت

    فتانه جون عالیه مرسی.
    من خیلی دنبال دستور شامی هستم. سال​​هاست قولش رو به دو طفلان مسلم دادم ولی نسخه مادری
    برام کار نکرد با این که خودش درست می​​کنه مثل ماه. گرفتاری رسپی های مادر اینه که همه چیزش نظریه و
    هیچ اندازه دقیقی بهم نمی​​ده به همین دلیل هر چی درست میکنم معمولا» خوشمزه است ولی ریخت نداره.

    این بادم سوخته معرکه ست برای وقتی که دلت شیرینی می​​خواد و هیچی تو خونه نیست. مرسی عزیزم

  2. منم آرش :گفت

    آ قربون فیس مادون برم ، به یکودمی این مهندسا شریف بوگوین لینک فیس بوکدونم بچسبوند اینجا که نسخه تنبلیش باشد نخیم بگردیماوا

  3. ماهک :گفت

    وای من تازه اینا رو پیدا کردم…لینک فیس بوک کجا ست؟

  4. maryam :گفت

    fataneh doset darim.fatane doset darim 😀 mano yade film julie & julia mindazi.man asheghe cake pokhtanam.kakatam dorost kardam.az hame bishtaram on cake sdato dorost kardam hey bordam khone mardom ba chayi khordim.albate hamasham migam dastoresh az kojast

  5. مرمر :گفت

    من خیلی عذر می خواهم اگر سوالم ممکنه خنده دار باشه شما به بزرگی خودتون ببخشید. چون من تا حالا از اینها نخورده ام و مزه اش را نچشیده ام، تصور درستی از آن چیزی که آخرش در میاد ندارم. سوالم اینه بادامش نباید بو داده باشه حتما. نه؟ یعنی می خواهیم بادام بخریم بریم به آقاهه بگیم بو نداده بده؟

    • " من " :گفت

      خواهش می‌کنم. من مبنا را بر این گذاشتم که همه می‌دانند بادام‌ش باید بادام خام و بونداده و بدون نمک و چاشنی باشد. اما به هر صورت این شد یک یادآوری. دست شما درد نکند.

  6. شین :گفت

    سلام، تو فیس بوک به چه اسمی دنبالش بگردیم؟
    من کیک سیب و کیک ساده شما را با آرد کامل و شکر تصفیه نشده (raw sugar) درست کردم و خیلی خوب شد

    گفتم بنویسم که دیگه اگه کسی خیلی فیس میومد و نگران سلامتی و اینا بود بدونه اینجوری هم میشه.
    من منتظر هلیمم 🙂

پاسخی بگذارید

