تیرامیسو – دسر خدایان – نسخه‌ی خودمانی

عرض شود که می‌گویند تیرامیسو دسر خدایان است. بعید هم نیست. لابد سر جمیع‌شان یک جایی به بخور و بنوش و بریز و بپاش گرم است که دنیا این گونه است که می‌بینید و شاهدید. ای‌ی‌ی. بگذریم.
خلاصه که این تیرامیسو چیز خوبی‌ست. خیلی خوب. همین اول کار هم بگویم کالری و پشت بازو و دور‌کمر و این‌ها را بی‌خیال شوید وگرنه زهرمارتان می‌شود. تیرامیسو بمب کالری‌ست، اگر نبود که خدایان این قدر توپ و ردیف نبودند.

گرد آورید:

پنج عدد تخم مرغ – پنج عدد سفیده و سه عدد زرده لازم است.
صد گرم شکر
پنجاه گرم خاکه قند
پانصد گرم ماسکارپونه یا پنیر خامه‌ای یا لبنه‌ی لبنانی
دویست و پنجاه گرم بیسکوییت ساده معروف به قاشقی یا انگشتی یا هر بیسکوییت ساده‌ی دیگری توی این مایه‌ها
صد و پنجاه میلی‌لیتر قهوه‌ی غلیظ ترجیحاً اسپرسو


آماده می‌سازیم:

آب جوش بیاورید و یک قهوه‌ی غلیظ آماده کنید. اندازه‌اش یادتان باشد.
تخم‌مرغ‌ها را که پیش از این در یخچال بوده‌اند و حتماً دمای‌شان کمتر از دمای آش‌پزخانه است، بشکنید و زرده و سفیده‌شان را جدا کنید.
سه تا زرده‌ تخم‌مرغ را با شکر و خاکه‌قند حسابی بزنید. بعد ماسکارپونه یا پنیر خامه‌ای یا لبنه‌ی لبنانی‌تان را به آن بیافزایید و دوباره هم بزنید.
حالا پنج تا سفیده‌ی تخم مرغ را با کمی نمک حسابی بزنید تا کف کند. نگارنده توصیه می‌کند در این لحظات به دشمنان خانوادگی، سیاسی و اجتماعی خودتان فکر کنید تا سفیده‌ها بیشتر پف کنند و خوب عمل بیایند.
حالا سفیده‌ها را به معجون قبلی اضافه فرمایید و مجدداً هم بزنید.
قهوه‌تان را که در این فاصله خنک شده، در یک ظرف تخت بریزید. ظرف تیرامیسوی‌تان را هم انتخاب و آماده کنید. حالا بیسکوییت‌ها را دانه‌ دانه در قهوه خیس کنید و کف ظرف تیرامیسو بچینید. دقت کنید بیسکوییت‌ها آن قدر خیس نخورند که از هم وا بروند. حالا یک ردیف بیسکوییت که چیدید، معجون خامه‌ای رویش بریزید و با پشت قاشقی، کف‌گیری چیزی صافش کنید. دوباره یک ردیف بیسکوییت خیس کرده در قهوه بچینید یک ردیف معجون و این کار را اتا الی ماشاالله ادامه بدهید.
عنایت بفرمایید که لایه‌ی رویی باید معجون خامه‌ای باشد.
حالا که همه چیز آماده شد، تیرامیسو جان باید دست کم سه تا پنج ساعت در یخچال بماند تا حسابی جا بیافتد. شما در این فاصله آش‌پزخانه را که گند گرفته مرتب کنید. آواز بخوانید، سوت بزنید، وسط کار ای‌میل‌های‌تان را چک کنید، یک غری به اطرافیان بزنید، اگر سیگاری هستید یک سیگاری آتش بزنید و دودش را به روح من که ترک کرده‌ام نثار کنید . خلاصه سرتان را گرم کنید.
قبل از سرو کردن تیرامیسو روی‌ آن را با پودر کاکائو تزیین کنید. تزیینات محیرالعقول دیگر هم لابد امکان‌پذیر است که عقل من البته به‌شان نمی‌رسد.
همین . نوش جان.

پی‌نوشت:
یکی از رفقای من به جای پانصد گرم ماسکارپونه، سی‌صد گرم ماسکارپانو و دویست و پنجاه گرم خامه‌ی تازه‌ی زده‌شده استفاده می‌کند.
اگر هوا گرم است، حواس‌تان باشد که همه‌ی مواد اولیه حسابی سرد باشند، به خصوص تخم‌مرغ‌ها و گرنه مایه‌ی تیرامیسو شل به ضم شین می‌شود. این بلا چند باری سر من آمده است.

آخرنوشت:
می‌گما، اونای که تیرامیسوآ من‌آ خوردند که می‌گن خیلی خٌب‌س. شالا بیان این جا تبلیغات کونن. اما قلق‌ش اینه‌س که می‌باد یه چن بار روش کار کونین تا را دس‌دون بشه‌د. سخ نیس. یٌخده بدقلق‌س. خلاصه که خوار جونی‌، دادا جونی، مشغول ذمه‌ین اگه درست کردین‌د آ خٌب شد آ خبرشا ندادین‌دا آ عسک‌شا نسه‌دین آ برفسین.
قربوندونم.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

27 پاسخ برای تیرامیسو – دسر خدایان – نسخه‌ی خودمانی

  1. حسین شفقتی :گفت

    اینجانب در کمال صحت و سلامت عقل و بدن و غیره و بدور از هرگونه مهرورزی اعم از روانی و/یا فیزیکی و با اعلام استبراء (منظور استبراء از نوع رساله ای نیست) از هرگونه دوربین و خبرنگار خواه درون ولایی خواه برون ولایی گواهی مینماید در این وبصفحه آقا یه تیرامیسو میبینین یه تیرامیسو میشنوین! ما ندید خوردیم، آی خوردیم، آی خوردیم، آی خوردیم! بلانسبت عین چهارپاهای قره بلاغ تو فصل گلابی کیف کردیم! تک مهمان عزیز بودنمان با شام مخصوص و مخلفات یک طرف، این تیرامیسو یک طرف. خلاصه از ما گفتن، امتحان کردن نداره، فقط بزنید بر بدن!

  2. Hesam :گفت

    خدایا این خیلی خوبه …
    بیشتر عکس بزارین [البته اماده شده اش ، کلا ها]

    • " من " :گفت

      شما که این قدر عکس دوست دارید خوب مجله‌ی آشپزی بخرید دوست عزیز. یا عکس غذاها را در گوگل سرچ کنید. به گمانم تعداد عکس‌های من باید با مطلبم متناسب باشند.

  3. سمیرا :گفت

    برای ِ هر دستور ِ آشپزی؛ یک عکس از مواد اولیه اگر بذارین؛ کمک می کنه به شناخت ِ بیشتر. ممنون

  4. مرمر :گفت

    اولا دست شما درد نکنه (بابت وبلاگ خوب نازنین) ثانیا اگر می شد در یک گوشه ای زیر نویسی پرانتزی جایی اسم انگلستانی (یا ایتالیایی یا فرانسوی یا…) آن غذا را برای ما می گذاشتید خیلی خوب بود که اگر کسی از ما اسم غذا را پرسید به آن نگاه کنیم و هجی کنیم بگوییم این بود (فارسی عزیز که نشانمان نمی دهد) شاید هم در گوگل سرچ کردیم عکسهای بیشتری از آن دیدیم. کلن ممنون

    • " من " :گفت

      من دقیقاً متوجه نشدم. اگر منظورتان تیرامیسوست که اسمش همین است
      tiramisu
      من تا حالا ندیده‌ام جایی اسم دیگری برای این دسر استفاده شود. اسم اصلی ایتالیایی‌ست و دست کم از من از بابت اروپا مطمئنم که همین اسم استفاده می‌شود. همه جا.
      امیدوارم مشکل حل شده باشد.

  5. shirin :گفت

    akhhhhhhh delam khastttttt
    man midoonam ke nemitoonam khoob dararamesh
    in kareh nistam 😦

  6. هاله :گفت

    آجی من همیشه ترسیدم از درست کردن این. ما تو محله ایتالیایی ها زندگی میکنیم این​​جا و از دلی محل
    خونگی​​ش رو می​​گیرم. اما روری خوره دسر درست کردنه … حالا من چه جوری تیکه های بانمک ترو ترجمه کنم براش؟
    🙂

  7. حديث :گفت

    آجي خانوم!
    مرسي بابت دسر خوشمزه‌تون
    فقط ميشه ساكنين محترم وطن، پيشنهاد بدن با چه نوع بيسكوئيتي خوشمزه‌تر ميشه؟

    • " من " :گفت

      حدیث جان
      قربون شکلت، من بیست و یک ساله که ایران زندگی نمی‌کنم. اسم بیسکوییت‌ها را بلد نیستم. ولی به روی چشمم. می‌پرسم.

      • حديث :گفت

        اره ميدونستم ايران نيستي، ولي گفتم شايد بقيه دوستان نظري داشته باشن.
        بازم ممنون بابت همه چي.

      • insomniac :گفت

        منم همین سئوال. با دایجستیو یا پتی بور میشه؟ نازکن؟ از این بیسکوییتها نداریم آخه اینجا

      • " من " :گفت

        پتی‌بور به نظرم منطقی‌تر می‌یاد تا دیجستیو. دومی آرد سبوس‌دار داره، به درد این کار نمی‌خوره. از دوستان توی ایران سوال کردم قراره خبر بدن
        🙂

  8. شراره :گفت

    فتانه جون من امروز رفتم دنبال بیسکویت قاشقی اما نیست کسی هم نمی دونست چیه… من پتی بور گرفتم فکر می کنی خوبه؟

    • " من " :گفت

      خوار شکلدونا برم، بیسکویتی قاشوبی که من گفتم اسمی آلمانی‌‌شس آجی… شالا گفته بودین. همون پتی بور خٌبس.
      رو ماهدونا بوسیدم. خسه نباشین.

  9. سارا :گفت

    سلام…. اول از همه سپاس بسیار که بنده رو با این خوشمزه لذیذ آشنا کردید…همین الان آخرین قاشقهای تیرامیسوی خود تیار کرده را میل می نمایم….
    من از پتی بور استفاده کردم و البته با بیسکوئیت دیگری که قبلن داشتم و کمی شورمزه بود هم ظرف کوچکی درست کردم که اون رو هم خوشم اومد. من اصولن مزه شور-شیرین رو دوست دارم. از پنیر خامه ای کاله و خامه پاک استفاده کردم. نکته ای که دستگیرم شد اینکه پتی بور خیلی خیلی زود وا میره. به نسبت اون بیسکوئیت دیگه خیلی سریعتر باید از توی قهوه بیرون می آوردم. من مقدار همه چیز رو نصف کردم ولی قهوه رو به همون میزان که گفته بودید درست کردم که تا تهش استفاده شد. یعنی فکر میکنم اگر بخواهم سایر اندازه های شما رو رعایت کنم، قهوه بیشتری لازم داشته باشم.
    من به آشپزی علاقه دارم و همیشه خدا در زمینه بیکینگ! و اینجور کارها تنبل شاه عباس هستم. ولی این دسر خیلی ساده تر از این حرفا بود که بخواد آدم تنبلی کنه دیگه…. خدا خیرتون بده….
    -طرفدار پروپاقرص وبلاگتون

  10. نرگس :گفت

    فتانه جان
    آدمی چرا تیرامیسویش شل می‌شود با این‌که سفیده‌ها را خوب زده و حتی ماسکارپونش هم به نرم و ملایمی پنیرخامه‌ای نبوده که خیال کند از آن است که این طور شده و فلان؟
    البته حالا که عکس‌های تیرامیسویت را نگاه می‌کنم می‌بینم شل‌تر است از تیرامیسوی این کافه ایتالیایی‌اه سر خیابان کوئین ولی مال من از این هم شل‌تر بود با این‌که طبق دستور تو درست کردم.
    به هرحال مزه‌اش خیلی خوب بود؛ یک شب که ماند به‌ترتر هم شد.

    • " من " :گفت

      نرگس جان
      تجربه‌ی من می‌گوید که این داستان گاهی ربط به دمای هوای آش‌پزخانه و دمای تخم‌مرغ‌ها دارد. یعنی به طور معمول تیرامیسوهای وین من به مراتب بهتر از تیرامیسوهای دبی می‌شدند و می‌شوند. حالا اگر عیب و علت دیگری در کار باشد نمی‌دانم.بعد هم کافه‌ها خیلی اوقات تیرامیسو را خیلی سفت درست می‌کنند که به شکل کیک سرو شود. تیرامیسوی من نسخه‌ی سنتی و خانگی‌ست که ایتالیایی‌ها به طور معمول به عنوان دسر خانگی روزهای یکشنبه درست می‌کنند.

  11. مونا :گفت

    خانم های عزیز این دسر با شیرینی لطیفه ی خودمون عالی از آب درمیادومن تو یه کافی شاپ کار من کنم و هفته ای 3 بار مجبورم درست کنم، شیرینی لطیفه هم همه قنادی های نه چندان مدرن هنوز دارن.

  12. فرح :گفت

    ممنون چقده قشنگ توضیح دادی آباجی

  13. مریم :گفت

    مرسی
    عالی بود ولی من با پتی بور درست کردم

  14. هدی :گفت

    به جای خامه می شه از سر شیر استفاده کرد؟یا پودر خامه دکتر اوتکر؟

  15. مژه :گفت

    بچه ها من بدون تخم مرغ درست کردم عالی شد، آ تخم مرغ نپخته دوست ندارم
    خیلی دسر راحتی بودش، من که مشتری شدم.
    بروبچ هم خیلی دوست داشتن.

  16. sahar :گفت

    salammm dostan man emroooz mikham doros konam onham baraye famile shohar omidvaram aberoorizi nakonam va khoob dar byad manam biscuite petiboor gereftam,

پاسخی بگذارید

