کیک لیموترش – نسخه‌ی خودمانی

خوب عرض شود که گفتنی زیادست اما حالا بهتر است اول برویم سراغ همان کاری که هم من دوست دارم و هم شما دوست دارید. موافقید؟
کیک لیموترش، یک کیک سبک و ساده‌ست. از همین اول کار بگویم که ممکن است با ذائقه‌ی بعضی‌ها جور درنیاید، مثلاً کسانی که شیرینی و کیک‌های خیلی شیرین و پر عطر و طعم دوست دارند. اما اگر مثل من هم بوی لیموترش دوست دارید و هم خیلی اهل هل و گلاب و قر و اطوار در کیک نیستید، توصیه می‌کنم این کیک لیموترش ما را امتحان کنید.

فراهم فرمایید:

چهار عدد تخم‌مرغ متوسط، سایز مرغ‌ش مهم نیست البته، محصولی که از مرغ درآمده خیلی درشت نباشد.
صد و سی گرم شکر
هشتاد گرم کره‌ی آب‌شده
صد و بیست گرم آرد
یک قاشق مرباخوری بیکینگ‌پودر ( این بیکینگ پودر هم عجب ترکیب لوس و خنک و بی‌ربطی‌ست. نصف انگلیسی، نصف فرانسه)
یک عدد لیموترش بزرگ، پوست‌ش را رنده می‌کنید. آب‌ش را می‌گیرید. هسته‌هایش را دور می‌ریزید. از هم‌کاری شما متشکرم.

گردهم آورید:
زرده و سفیده‌ی تخم‌مرغ‌ها را از هم جدا کنید. سفیده را به همراه کمی نمک، تاکید می‌کنم کمی نمک، خوب به هم بزنید. طبق همان دستور قبلی یا با هم‌زن برقی یا دستی یا چنگال و کت یمین و عرق جبین. آن قدر بزنید که سفیده‌ی تخم‌مرغ پف کند. یک کاسه‌ی دیگر بردارید و زرده‌ها را با شکر حسابی هم بزنید تا شکر حسابی در زرده‌ی تخم‌مرغ حل شود. شرمنده که این قدر ظرف کثیف می‌کنیم ولی خوب به زحمت‌ش می‌ارزد.
حالا به ترتیب، آب لیموترش، پوست لیموترش رندیده، کره‌ی آب‌شده، آرد و بیکینگ پودر را به مخلوط زرده-شکر اضافه کنید. همه را هم بزنید و دست آخر سفیده‌ی تخم مرغ پف‌کرده را به معجون بیافزایید.
کف قالب کیک‌تان که یا گرد است و یا چهارگوش، یا شکل قلب است یا ستاره، یا خیلی خارجی‌ست و من شکل‌ش را بلد نیستم، چرب کنید و مایه‌ی کیک را در آن بریزید.
فر را روشن کنید. صد و هشتاد درجه‌ی سانتی‌گراد دما و بیست وپنج دقیقه وقت لازم دارید.
نوش جان!

پی‌نوشت:

برای شیرین‌تر کردن کیک دو راه دارید: روی کیک آماده شده خاکه قند بپاشید. این راه مخصوص تنبل‌هاست.
راه دوم این که صد گرم خاکه‌قند را با آب یک لیموترش متوسط مخلوط کنید و وقتی کیک هنوز گرم است، یعنی داغ نیست، سرد هم نشده است، این ترکیب را روی آن بریزید تا مثل یک لایه‌ی روکشی روی کیک را بپوشاند. این مال زرنگ‌ترهاست. مثلاً آن‌هایی که شریف فارغ‌التحصیل شده‌اند.

آخرنوشت:
بساطی چای آ قهوه‌دونا برا این کیک را بندازین. جدی حیفه‌س که امتحانش نکونین. تو تابسون که خیلی می‌چسبه‌د. اصی جیگردون حال می‌یاد. البته این دری اصلی بهشتا وا نی‌می‌کونه‌د، اما وقتی دارین می‌خورین لا دری بهشت واز می‌شه‌د می‌شه‌د تو بهشتا به‌سٌکین.
بعله.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

13 پاسخ برای کیک لیموترش – نسخه‌ی خودمانی

  1. هاله :گفت

    خدایا فتانه تو خود عشقی با این دستور عمل دادنت. دل غشه گرفتم از این آخرنوشت اصفاهونیت.
    با این​​که می​​دونم اهل کیک درست کردن نیستم ولی مثل آدم معتاد باید بخونم.
    :*

  2. hengameh :گفت

    merci ,kheyli mamnoon ,lotf kardi keh bargashti, cheraghe ashpez khoonat hamisheh roshan 🙂

  3. مهیب :گفت

    ایول ، کیک عصورنه ما هم جور شد 🙂

  4. مهیب :گفت

    منظورم عصرونه بود (ببخشید)

  5. آناهیتا :گفت

    خوش برگشتی .

  6. حمیرا :گفت

    آ خودا خیرت بده آباجی
    فقط یوخده ما زیادی تنبل تشریف داریم بی زحمِت یه لوطفی بوکونین واحید اندازه گیری رو یوخده آسون تِر بیگین!
    آقبلِنا پیمونه تون قاشوق بود حالا نمدونم چرا شوده گیرَم!
    آ قربون دست آباجی
    ای محمود بی کله هم به هوای شولوغی بازار داغی هوا رو بونه کرده س و یکشنبه و دوشنبه مونم فیتیل!
    شاید ما تونستیم به لوطف آباجی هونرمندمون یه کیک لیمویی بسازیم بدیم این باجی جان همیشه عطش بخوره آجیگردونش حال بید

  7. V.V :گفت

    سلام. به جاي گرم همون پيمانه هميشگي بگين، بهتر نيست؟ اينطوري سخت ميشه.

    • " من " :گفت

      عرض شود که من بعضی چیزها را با نسخه‌ی گرمی دارم بعضی‌ها را با پیمانه. شما هم یک کمی به خودتان سخت بگیرید تا بتوانیم هم‌کاری کنیم.
      🙂

      • insomniac :گفت

        یه سری از مواد رو من تبدیل گرم-پیمانه‌شون رو می‌دونم اینجا می‌نویسم (لهجه‌ام خیلی تعریفی نیست تو دلتون با لهجه بخونید):
        1 پ=1/4 میلی لیتر
        1 پ شکر(بستگی به درشتی و ریزی دونه شکر داره)=200 تا 225 گرم
        1 پ روغن مایع یا کره=200 گرم
        1 پ شیر=250 گرم
        1 پ تخم مرغ=5 عدد تخم مرغ
        1 ق سوپخوری روغن=20 گرم
        1 ق سوپخوری شکر=25 گرم
        برا محاسبه معادل پیمانه‌ای مثلا 140 گرم شکر هم جدول تناسب رو سوم دبستان خوندیم، خیلی قبلتر از تشرف یه عده به شریف 🙂

  8. صهبا :گفت

    ممنون اباجی. من همین الان یه کیکی لیمو ترش درست کردم آ نیم دونم چه جوری بخورم اینا. بسکی خوشمزس. راستی من الان از تو بهشت کامنت میزارم.( از لای در بهشت و اینا به ردس ) جای همگی خالی. ما اصونیا به شوما افتخار میکونیم.

    • " من " :گفت

      وای خوار، اقد ذوق‌دون کردم. چه خٌب که خوش‌مزه شده‌س. نوشی جون‌دون، گوش بشه‌د به رون‌دون.
      🙂

      • صهبا :گفت

        راستی‌ آباجی این کیک رو می‌شه با پرتقال هم درست کرد. من دیروز با پرتقال درست کردم که خیلی‌ خوشمزه شد. گفتم خبر بدم که اگه دوست داشتید به دستورات اضافه کنید

  9. محسن :گفت

    من تازه واردم
    اما کیک هم خیلی دوست دارم هم کیک های عادی زیاد درست کردم..
    🙂
    احتمالا سراغ اینم میایم!‌‌:)

    راستی خوب توضیح میدی!‌:)‌مرسی

پاسخی بگذارید

