صبحانه‌ی گیاهی گرم – نسخه‌ی خودمانی

عرض شود که همیشه شعبان یک بار هم رمضان. گفتم امروز دیگر باید دستور تهیه‌ی این صبحانه‌ی دوست‌داشتنی را بنویسم. راستش را بخواهید من هلیم خیلی دوست دارم، اما خوب سال‌های مهاجرت که از ده و پانزده و بیست بگذرند، آدم هی تلاش می‌کند برای چیزهایی که دوست دارد جایگزین‌هایی، هرچند باسمه‌ای پیدا کند. حالا حکایت ماست.
این صبحانه‌ برای من جایگزین هلیم است. هلیم هلیم که نه، ولی خوب خوش‌مزه‌ست. به زحمت‌ امتحان کردن‌ش می‌ارزد.

لازم می‌شود:

دو پیمانه پرک جوی‌دوسر
Deutsch: Haferflocken- English: White Oats- Français: flocons d’avoine
دو پیمانه آب ولرم
دو پیمانه شیر کم‌چربی
دارچین، شکر و کره به مقدار دلخواه

انجام می‌شود:
آب و شیر را در قابلمه‌ی کوچکی بریزید و شعله‌ی اجاق را روشن کنید. بعد پرک جو را به آن اضافه کنید و هم بزنید. شعله‌ی اجاق کم بماند تا کم‌کم محلول شیر و آب به جوش بیاید. مرتب هم بزنید تا یک معجون یک دست هلیم‌مانند به دست آید.
رنگ‌وروی چیزی که درست کرده‌اید دور از جان‌تان، مثل رنگ و روی بامدادی من است که از کم‌خونی مزمن رنج می‌برم. برای همین با دارچین و کره و شکر تزئین‌‌ش کنید. داغ داغ میل بفرمایید.
نوش جان.

پی‌نوشت:

من این صبحانه را اولین بار در سوئد، یعنی در استکهلم دوست‌داشتنی خوردم. شاید برای همین است که این قدر دوست‌ش دارم. این نسخه هم از روی همان نسخه‌ی استکهلمی‌ست.
این صبحانه‌ی خوبی برای روزهای تعطیل و یا روزهای سرد زمستانی‌ست. قول می‌دهم تا بعدازظهر گرسنه‌تان نشود.
البته نسیم جان هم هوس این صبحانه را کرده بود. خلاصه الوعده وفا.

آخرنوشت:
می‌گما حالا هر وخ هلیم خوردین دیگه جا منا خالی کونین، یاددون نره‌دا! بعدشم هی چشادون لاوانیم‌لا نکونین که حلیم با ح حمالی می‌نویسن نه با ه هندونه…. خیر، غلط به عرض‌دون رسوندن، برین تو لغت‌نامه دهخدا را بجورین. هلیم که توش گوشته‌س آ می‌خورندا با ه دو چش می‌نویسن، چشا ه‌شم به ایـــــــــــــــــن درشتی‌یس! بعله!

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

7 پاسخ برای صبحانه‌ی گیاهی گرم – نسخه‌ی خودمانی

  1. آورا :گفت

    این را فردا درست میکنم. به جان جد نداشته ام قسم و عکسش را میفرستم برایتان
    بابت «هلیم» هم ممنون….دیگه تا عمر دارم یادم نمیره که چشا ه شم به این درشتی یس 🙂

  2. شراره :گفت

    فتانه جونم الان کیک سیب را پختم …. محشر شده ممنونم ازت …. تو محشری به خدااااااااا

  3. نمی دونم چرا، ولی پستهای تو کلاً منو شاد می کنه. حتی اگه اون غذاهه رو درست هم نکنم، باز یه جوری خوشحال میشم وقتی میام می خونم و عکسهای خوشمزه اَرو میبینم.

  4. شهره :گفت

    من امروز صبح با گندم پرک (مجبور شدم بپزم بعد از صافی رد کنم پوستش گرفته بشه) و ران بوقلمون حلیم درست کردم. بعد از کثیف کردن تمام ظرفها و 3 ساعت توی آشپزخانه جاتون خالی حلیم درست شد! خداییش ولی میارزید خیلی تو این سرما چسبید!

  5. نیره :گفت

    دوست عزیز، واقعا خسته نباشی. دو روزه با وبلاگت آشنا شدم و دیروز کیک سیب پختم و امروز صبحانه (هلیم). واقعا عالی بود و حسابی راضی بودم ازش. خوبی نوشته هات اینه که سخت نمی گیری. مثلا آدم استرس نمی گیره که جای چیزی رو با چیز دیگه عوض کنه.
    خلاصه که خسته نباشی. خود من اصفهانی نیستم ولی تا دلت بخواد دوست اصفهانی دارم:)
    منتظر پست های بعدیت هستم.

  6. آورا :گفت

    امروز درست کردم این هلیم را. 09.07.2010

  7. سارا :گفت

    این هلیم، یکی از صبحانه های مورد علاقه من هم هست که در بلاد خارجه به اسم پورج خورده ام و نسخه من در آوردی خودم هم مشابه نسخه شماست با این تفاوت که من جو پرک شده را در آسیاب پودر میکنم و البته از زور تنبلی در مایکروویو درست میکنم (کار خوبی نیست، خودم میدونم) و این یکی را که بهش اضافه میکنم، بسیار توصیه اش میکنم. خیلی خوب میشه. اینجا در ایران، محصولی هست به اسم چیپس خرما. همان خرماست که به صورت نگینی خرد شده و یه فرآوریهایی شده و در بسته بندی در سوپرمارکتها یا آجیل فروشیها فروخته میشه. این را هم همان اول به مواد اضافه میکنم و حلیمی میشه که بیا و ببین.

پاسخی بگذارید

