سالاد تابستانی کلم‌قمری- نسخه‌ی خودمانی

دیده‌اید گاهی بعضی از سبزی‌ و صیفی‌جات خوب و خوش‌مزه‌اند اما آدم دست‌ودل‌ش نمی‌رود دائم آن‌ها را بخرد. به گمان من، کلم‌قمری جزو این گروه از مظلومین سبزی‌فروشی‌ست. البته غذاهای خوش‌عطر و طعمی می‌شود با آن درست کرد، اما یک سالاد ساده و راحت هم فکر بدی نیست. هست؟


فراهم‌کردنی:

یک عدد کلم‌قمری بزرگ
یک عدد فلفل دلمه‌ای بزرگ ( سبز یا قرمز یا زرد)
دو شاخه‌ نعنای تازه
دو قاشق غذاخوری روغن زیتون یا آفتابگردان
صدوپنجاه میلی‌لیتر عصاره‌ی سبزی‌جات پخته
یک قاشق مرباخوری پوست رندیده‌ی لیموترش
یک و نیم قاشق غذاخوری خامه‌ی کم‌چربی
دو قاشق غذاخوری آب‌لیموی تازه ( همان لیموترشی که پوست‌ش را رنده کرده‌اید، آبش را هم بگیرید)
نمک و فلفل

درست‌کردنی:
کلم قمری را بشویید و پوست بکنید. بعد آن را ورقه‌ورقه ببرید. ورقه‌ها باید نازک باشند. برای این کار یا یک چاقوی تیز و یک نگاه دقیق و یک بازوی قوی لازم دارید، یا یک رنده‌ی تیز که آن قسمت ژیگانس ورقه کردن را هم دارا باشد یا از این دستگاه‌های محیرالعقول آش‌پزخانه که هم رنده می‌کند، هم ورقه، هم خرد، هم له، هم یخچال فریزر می‌شود ، هم آب‌آلبالو می‌گیرد و هم عربی می‌رقصد.
فلفل دلمه‌ای را بشویید و خرد کنید. شکل و اندازه‌ش بستگی به خودتان دارد. ما خیلی دمکراتیم.
چند برگ نعنا را برای تزیین کنار بگذارید. ببینید من چه قدر خانم شده‌ام. تزیین می‌کنم در سطح جام جهانی. بعله. مابقی را ریز خرد کنید.
روغن را در قابلمه داغ کنید. کلم قمری‌های ورقه شده را برای مدت پنج دقیقه در آن تفت دهید. کمی نمک بزنید. پوست رندیده‌ی لیموترش و عصاره‌ی سبزیجات را اضافه کنید. بگذارید چهار تا پنج دقیقه بپزد. کلم‌قمری نباید کاملاً پخته شود، یادتان نرود. سالاد است، آش که نیست.
خامه و آب لیمو را اضافه کنید و هم بزنید و قابلمه را از روی شعله‌ی اجاق بردارید. فلفل دلمه و نعنا را اضافه کنیدبعد هم نمک و فلفل بزنید.
سالاد را همین طور گرم هم می‌شود سرو کرد. اما از من می‌شنوید بگذارید خنک شود، بعد دو ساعتی در یخچال بماند، آن وقت قیامت است. قیامتی تابستانی و خنک. انگار نشسته‌اید وسط بهشت.

پی‌نوشت:
هر کس فکر می‌کند کلم بوی چیز، یعنی همان که خودتان می‌دانید می‌دهد، این سالاد را امتحان کند، نظرش عوض می‌شود.

آخرنوشت:
من خیلی خوشم شده‌س که این وبلاگا دٌرٌس کردم، همچین ذوق می‌کونم وقتی بقیه غذاوا را می‌پزن آ خوش‌شون می‌یاد. خلاصه گفتم بش‌دون گفته باشم یه وخ لال از دنیا نرم. آ راسی دسی کتی خانوم آ دکتر جون آرش درد نکونه‌د که اگه نبودن ما آش‌پزخونه را را نی‌می‌نداختیم.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

13 پاسخ برای سالاد تابستانی کلم‌قمری- نسخه‌ی خودمانی

  1. آورا :گفت

    والله فتانه جان دروغ چرا. برای کسی مثل من این وبلاگ شما مثل معجزه هزاره سوم میمونه. کلی مقدسه. چون اینجانب اصولا خیلی سر از آشپزی در نمیارم. و خوب این همه تنوع در عین سادگی و راحت بودن بجوری قلقلکم میده که دونه دونشون را درست کنم.
    و چون مزه دستپخت شما قبلا به زیر دندانهای بنده رفته به صحت این نوشتارها ایمان کامل دارم
    شاید بشه اسم وبلاگ شما را به این تغییر داد ( البته برای خودم) ، انگیزه آش پزی به روش ساده و شیک و خوشمزه
    است خلاصه دست و پنجولتون درد نکنه که کلی داریم دعاتون می کنیم.
    ******
    پیوست : شما یک بار یه مدل حلیم برای صبحانه درست کرده بودید. میشه دستور پخت ان را هم بدین. خاطرتون هست که کدوم را میگم؟

    • " من " :گفت

      به‌به چشم ما روشن! قدم‌رنجه کردید!
      چه خوب که خوشت اومده، به روی چشمم، اون خیلی ساده‌ست. می‌نویسم‌ش. صبحانه‌ی ساده و خوش‌مزه‌ به خصوص اگه آدم توی کشور سرد زندگی کنه ولی خوب زیر باد کولر سرد هم می‌شه خورد و کیف کرد.
      رو گولیا چشام خوار. می‌نویسم برادون. پسرچی‌یادونا بچلونین.

  2. هاله :گفت

    آجی اون عصاره‌دون حاضری‌اس یا خوددون درست می‌کنین؟ من حاضری‌شو وا دوس نیمی‌دارم.

    • " من " :گفت

      آجی من آماده‌شا می‌خرم. جورآواجور، رنگ‌آوارنگ…. اگه بخی‌ین که خوددون می‌تونین دٌرٌس کونین اما دردسر زیاد داره‌د.

  3. mina :گفت

    توی این پنج دقیقه این عصاره سبزیجات تبخیر می شه؟؟ یا باید آبش رو ریخت دور؟؟ یا آبش میشه سسش؟؟

    • " من " :گفت

      صدوپنجاه میلی‌لیتر عصاره‌ست، مقدار زیادی نیست که شما دنبال تبخیر و دور ریختن هستید. یک دور دیگر لطفاً دستور تهیه را بخوانید. سسی در کار نیست. خامه است و کمی آب لیموترش تازه.
      شما یا دستور تهیه را نخوانده‌اید یا من را سرکار گذاشته‌اید.

  4. حديث :گفت

    خب هيچ ادرس ايميلي ندادي كه شما!
    حالا من بخوام يه چيزي بگم چطوري بگم؟

  5. farima :گفت

    fateneh aji khosh be hal dorovariadoon ba in hameh gazay motonave. taze bad ez in dastoorat ashpezi man famidam ke in chand sale ashpaazi mikardam be ja ashpezi baski gaza tekrari be in dorovariamoon dadam.

  6. مریم :گفت

    وای فتانه جون من این رو درست کردم. واقعا عالی بود، اصلا این کلم بوی چیز نمیداد،
    راستی نمیدونم آبگوشته یا آش که با عدس و ماهیچه و با همین کلم می پزن، اسمش فکر کنم قنبیت بود یا یه چیز دیگه نمیدونم اگر بلدین لطفا این رو هم به ما تنبلا یاد بدین
    وافعا دستت درد نکه با این آشپزی به کسر پ

  7. Azar :گفت

    man ba hameye comment ha movafegham, nemidooni che kardi ba in web loget …shahkareh ,,jedi migam fataneh ………..shahkaaaaaaaar

  8. mina :گفت

    خوب چرا مسخره می کنی؟؟ از نظر من صدوپنجاه میلی‌لیتر حدود یک لیوان بود که فکر کردم شاید تهش چیزی بمونه بعد از پنج دقیقه که باید با خامه وآب لیموترش قاطیش می کردیم. کلی با ذوق و شوق دیروز رفتم همه رو خریدم منتطر بودم که جواب بدی با خیال راحت درست کنم.

    • " من " :گفت

      مینا خانم
      من شما را مسخره نکردم. شما سوال خودتان را بخوانید. پرسیده بودید باید آب سالاد را دور بریزیم؟ یا این که می‌شود سس؟ یا نمی‌دانم چه. من برحسب چیزی که خواندم جواب دادم. قاعدتاً اگر باید چیزی دور ریخته می‌شد،‌من ذکر کرده بودم. نه؟
      حالا هم امیدوارم ذوق و شوق‌تان سرجایش باقی مانده باشد.
      خوب و خوش باشید.

پاسخی بگذارید

