سفر می‌کنیم- اروپای سرد- سوپ سیب‌زمینی با خامه- نسخه‌ی خودمانی-وینی

عرض شود که هوای اروپا امسال بازی درآورده‌ست. هی سرد و گرم می‌شود. پیش خودم گفتم حالا که این طرف بازار هوا داغ است و آبدوغ‌خیار می‌چسبد، یک سوپ داغی هم درست کنیم، تا جگر دوستان آن طرف بازار هم حال بیاید و استخوان‌شان گرم شود.
این سوپ ما از روی نسخه‌ی وینی تهیه شده، حکماً نسخه‌های دیگری هم دارد که همه خوبند. بپزید و بخورید و کیف‌ش را ببرید.

گردآوری کنید:

دو کیلو سیب‌زمینی
دو قاشق غذاخوری روغن آفتاب‌گردان (روغن مایع خوراکی)
دو لیتر عصاره‌ی سبزیجات پخته ( از همان قرص‌ اسم سخت‌ها حل شده در دو لیتر آب جوش)
یک قاشق غذاخوری کره
یک عدد پیاز بزرگ
یک و نیم پیمانه خامه ( میزان چربی و غلظت‌ش بستگی به کرم شما و مرتضی‌علی دارد)
یک قاشق مرباخوری آویشن یا مرزنجوش ( تازه‌ی خردشده اگر نبود خشک که خوب خودبه‌خود خرد هم شده)
کمی جوز هندی
دو برگ برگ‌بو
نمک و فلفل

فن‌آوری کنید:

سیب‌زمینی‌ها را بشویید و پوست بکنید. چند سیب زمینی ( مثلاً چهار پنج تا) را نگینی-جیگری خرد کنید. مابقی را ورقه‌ورقه ببرید. سیب‌زمینی‌های نگینی را در روغن آفتا‌ب‌گردان سرخ کنید تا برشته و طلایی شوند. بعد آن‌ها را کنار بگذارید، فعلاً کاری به کارشان نداریم.
پیاز را ریز و نازک خرد کنید. کره را در یک قابلمه بریزید و بگذارید آب شود. بعد پیاز و سیب زمینی‌های ورقه شده را در آن تفت بدهید. چند دقیقه بعد، عصاره‌ی سبزیجات پخته را روی آنها بریزید . نمک و فلفل و برگ‌بو و آویش را اضافه کنید و بگذارید سیب‌زمینی کاملاً بپزند. این یعنی که پانزده تا بیست دقیقه دندان سرجگر بگذارید.
وقتی سیب‌زمینی‌ها کاملاً پختند، برگ‌بوها را از توی قابلمه دربیاورید. خامه را اضافه کنید و با یک هم‌زن دستی قلمی ( من شیفته‌ی این اسمم) یا هم‌زن دستی سنتی یا گوشت‌کوب یا بطری خالی آب‌لیموی یک و یک، سوپ‌تان را حسابی هم بزنید تا یک دست و غلیظ شود.
بعد کمی جوز هندی روی سوپ رنده کنید تا عطر بهتری بگیرد.
حالا بروید سراغ سیب‌زمینی‌های نگینی سرخ‌شده‌ی کنارگذاشته شده و مقدار از آن توی بشقاب بریزید و رویش هم سوپ بریزید.
برای تزیین هم می‌توانید هر کاری دل‌تان خواست بکنید.
نوش جان.

پی‌نوشت:
این مقدار سوپ برای چهار تا شش سوپ‌خور حرفه‌ای کفایت می‌کند. اگر خیلی این‌کاره نباشید، به هشت نفرتان هم می‌رسد.

آخرنوشت:
اگه خیلی اهلی ادویه هسین‌دا، می‌شه‌د به این سوپ‌دون فلفلی قرمز یا چیلی‌یم بزنین. خٌب می‌شه، اگه طبع‌دون سرده‌س بی‌ترم هس،
دیگه پشت‌ش چای نبات نی‌می‌خواد.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

6 پاسخ برای سفر می‌کنیم- اروپای سرد- سوپ سیب‌زمینی با خامه- نسخه‌ی خودمانی-وینی

  1. منم آرش :گفت

    سلام
    حالدون خوبس ایشالا.دیدم این وبلاگدون خیلی خوشمزه س آ حیفس فقط تو این گوگولی ریدر بوخونیمش .
    گفتم حضورن یه عرض ارادتی به خوش پنجه بانوی همولایتی بوکونمو آ برم.
    اگه یه وقتا این ورا تشیف اوردین خوشال میشم همودو رو بیبینیم.
    ما استرالیا پلاک 3 هستیم :)))
    به حجاقادونم سلام برسونین

  2. مهیب :گفت

    حالا توی اون قابلمه که قراره کره بریزیم تا آب بشه ، بعد پیاز و سیب زمینی رو توش تفت بدیم ، نباید آب اضافه کنیم ؟ مگه این سوپ ، آب نمیخواد ؟ اگه می خواد ، بی زحمت زودتر بگید چقدر بریزم که من بدجوری گشنمه 🙂

    • " من " :گفت

      نخیر. آب نمی‌خواد. دو لیتر عصاره‌ی سبزیجات داره که آب نخواد. شما هر چه قدر آب دلتون خواست اضافه کنید، چون انگار خیلی گشنه‌تونه.
      سلامت باشید

      • مهیب :گفت

        خُب ، من تا حالا از اون عصاره سبزیجات که گفتی اسمش سخته ندیدم ، حواسم نبود که گفتین باید با دو لیتر آب مخلوط کنیم . حالا اگه امکان داره ، اون اسم سختشو یه جوری بگین که من هم بتونم برم بخرم

      • " من " :گفت

        شرمنده. نشانی‌ش را از بقالی یا سوپرمارکت دم منزل بگیرید. من راهم دوره. اصفانی هم هستم، خرج نمی‌کنم تا ایران بیام سراغ قرص عصاره‌ی سبزیجات بگیرم.
        🙂

  3. عرض شود که من اینو امروز درست کردم و عااااااااااااااااااااااااااااالی بود! دست شما درد نکنه … همه خیلی دوست داشتن و خیلی هم استقبال شد ازش تو خونه!

پاسخی بگذارید

