کیک ساده‌ی عصرانه – نسخه‌ی خودمانی

خوب حالا نوبتی هم باشد، دوباره نوبت یک چیزی غیر از غذا و سالاد است. این کیک ما، جدی جدی ساده‌ست. یعنی نسخه‌ی خودمانی که چه عرض کنم، نسخه‌ی تنبلی‌ست. به درد وقتی می‌خورد که یک چیز شیرین لازم است که شکلات نباشد، پرخامه و چرب و چیلی هم نباشد، زود هم آماده شود، لازم هم نباشد آدم لباس بپوشد و راه بیافتد و برود تا شیرینی‌فروشی و سوپرمارکت. خلاصه که مراد می‌دهد.
از ما گفتن بود البته.

لازم‌داشتنی‌ها:

آرد سفید دو و نیم پیمانه
روغن مایع سه چهارم پیمانه
تخم‌مرغ سه عدد
شکر یک پیمانه
ماست سه‌چهارم پیمانه
بیکینگ پودر دو قاشق چای‌خوری
جوش‌شیرین یک قاشق چای‌خوری
پودر وانیل یا پوست رندیده‌ی لیموترش یا هر اسانس دیگری که دوست دارید

انجام‌دادنی‌ها:
یک کاسه‌ی گود بزرگ برمی‌دارید و شکر را در آن می‌ریزید. بعد اسانس‌تان که یا وانیل است یا پوست لیموترش یا یک چیز دیگری که خیلی خارجی‌ست و من اسم‌ش را بلد نیستم به آن اضافه می‌کنید. بعد تخم‌مرغ‌ها را یکی‌یکی به شکر اضافه می‌کنید. قطعاً می‌دانید که منظورم این است که تخم‌مرغ‌ها را می‌شکنید و محتویاتش را به شکر اضافه می‌کنید. در عین حال هم شکر و تخم‌مرغ‌ها را با هم‌زن برقی، اگر نبود هم‌زن دستی، اگر نبود چنگال، اگر نبود انگشت سبابه و میانی، مدام هم می‌زنید.
روغن و ماست را به مخلوط بالایی اضافه کنید و کماکان هم بزنید. تکرار کنم با چی؟
آرد را دو یا سه بار الک کنید و بعد آرد الک کرده را با جوش شیرین و بیکینگ پودر مخلوط می‌کنید.
حالا این آرد و مخلفات را به آن مخلوط بالایی اضافه کنید و کمی هم بزنید. کمی که عرض می‌کنم یعنی جداً و واقعاً کمی.
یک قالب کیک دایره‌ای یا مربعی یا لوزی یا شکل قلب یا شکل ستاره دلم چه بی‌قراره، بردارید و کف آن را کمی چرب کنید و مایه‌ی کیک را در آن بریزید.
کیک را در فر قرار بدهید تا بپزد و پف کند و خوشگل و ژیگانس شود.
خلاص!
نوش جان!

پی‌نوشت:
پیمانه یعنی همان لیوان خودمانی.
کیک در فر ما که گرمای صد و هشتاد درجه‌ی سانتیگراد داشت، چهل دقیقه‌ای آماده شد. فر شما را بیلمیرم.
به مایه‌ی کیک می‌توانید گردو یا بادام خرد شده، کشمش یا پودر کاکائو یا نسکافه هم اضافه کنید. من این دفعه گردو اضافه کردم. گردو را خریده بودم برای آبدوغ‌خیار. بله. دستور آبدوغ‌خیار هم در راهه. از این کیک هم آسان‌تر. اما همان روزی که کیک می‌خورید، آبدوغ‌خیار نخورید، ثقل سرد می‌کنید.
فر را ده دقیقه قبل از این که قالب کیک را در آن بگذارید، روشن کنید. صواب دارد.

آخرنوشت:
اونا که اصفانی‌ین آ یخده پا به سن گذاشتن، یادشون هس که اصفان یه قنادی پولونیا بود که از این کیکا داش، آ همون جا می‌شد تو کافه بیشینی آ کیک با شیرکاکائو یا چای یا قهوه بخوری. من خیلی بچه بودم اما ماشاالله هف هش الله اکبر،‌نه که حافظه‌م خٌبس، یادم مونده‌س. آ تازه غیر از اون جا، بعد قنادی پارس تو جلفاوم از همین کیکا داشت. یاددونه‌س؟

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

4 پاسخ برای کیک ساده‌ی عصرانه – نسخه‌ی خودمانی

  1. Chakameh Azimpour :گفت

    Pars Bakery still has them and I love them.

  2. شراره :گفت

    فتانه جون می تونم به این کیک سیب هم اضافه کنم که بشه کیک سیب؟ یا اون فرق داره؟

    • " من " :گفت

      شراره جان
      من تا حالا این کیک را با میوه درست نکردم. به گمانم با سیب چندان خوب نشود اما دقیق‌ترش را پرس‌وجو می‌کنم و برایت می‌نویسم.

  3. پریا :گفت

    بیشتر از اینکه از دستور کیک استفاده کنم از لهجه توی پینوشت لذت بردم …لهجه تون مستدام 🙂

پاسخی بگذارید

