سفر می‌کنیم – ایتالیا- لازانیا بولونی‌یز- نسخه‌ی خودمانی

خوب، آش‌پزباشی به کسر پ، حالش بهترست و دست وپای زخمی و ضرب‌دیده هم بهبودی نسبی یافته‌اند. غیبت هم البته به همین دلیل بود. امیدوارم موجه تلقی شود.

غذای امروز، از آش‌پزخانه‌ی دوست‌داشتنی کشور ایتالیاست. غذای خوش‌مزه و خوبی‌ست. فقط کمی‌ حوصله و دقت می‌خواهد.

گردآوری نمایید:
نیم کیلو گوشت چرخ‌کرده‌ی کم‌چربی
دو عدد پیاز متوسط
پنج تا شش حبه سیر (هم‌خانه‌ی من رشتی‌ست، شما مجبور نیستید سیر استفاده کنید)
سه قاشق غذاخوری روغن مایع یا زیتون
رب گوجه‌فرنگی ( چون بستگی به جنس رب دارد، من مقدار خاصی توصیه نمی‌کنم، اما سوس بولونی‌یز باید حسابی گل بیاندازد)
نمک ، فلفل، ادویه ( من کمی دارچین و کمی زردچوبه می‌زنم)
سبزی‌جات معطر ( من آویشن و ریحان توصیه می‌کنم)

خوب این بالایی‌ها مال سس گوشت بولونی‌یز بود. حالا می‌رویم سراغ سس بشامل:
یک پیاز متوسط
هفتاد گرم کره
شصت گرم آرد سفید
نیم لیتر عصاره‌ی سبزیجات پخته ( یعنی از همون قرص عصاره‌ها که در نیم لیتر آب جوش حل شده باشد)
نیم لیتر شیر
صد گرم پنیر رنده شده ( گودا، امنتالر، موزارلا، پیتزا، من‌درآوردی، هرچی بقال داشت یا هر چی گیرتون اومد)

یک بسته ورقه‌ی خشک خمیر لازانیا
صد گرم پنیر رنده شده‌ی اضافی از همان انواع بالایی

گردآوری‌شده‌گان را فن‌آوری می‌کنیم:
قبل از هر چیز توضیح بدهم که من ورقه‌های لازانیا را در آب جوش نمی‌پزم. یعنی که همان طور خشک و خام استفاده می‌کنم. دو نوع سسی که تهیه می‌شوند خودشان باعث پخت خمیر لازانیا می‌شوند.
تعجب نکنید. خوب است. نگران نباشید.

پیاز و سیر را خرد کنید. روغن‌تان را داغ کنید و پیاز و سیر را تفت بدهید تا طلایی شود. گوشت را اضافه کنید و بگذارید حسابی تفت داده شود. بعد نمک و فلفل و ادویه بزنید. گوشت که حسابی سرخ شد، بیشتر خجالت‌ش ندهید، رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. همه‌ی رب را نه، نصف آن را، بعد سبزی‌جات معطر را اضافه کنید و بعد دوباره رب بزنید. اگر احساس می‌کنید سوس گوشت خیلی غلیط است، نصف لیوان معمولی آب به آن اضافه کنید. اما دقت کنید که سس نباید آبدار بشود. خورش قیمه که نیست .
خوب این از این.
حالا برویم سراغ بشامل:
پیاز را ریز خرد کنید. یعنی ساطوری. مراقب دست‌تان باشید. کره را داغ کنید. پیاز را تفت بدهید تا طلایی شود. بعد آرد را کم کم اضافه کنید و مواظب باشید گلوله نشود. آرد را عرض می‌کنم البته. بعد هم عصاره‌ی سبزیجات و شیر را اضافه کنید. ترتیب‌ش با خودتان و خدای خودتان. فقط ظرف‌تان روی شعله‌ی کم باشد و با یک هم‌زن دستی یا چنگال هم مرتب سس‌تان را به هم بزنید تا یک‌دست شود.
دست آخر هم صد گرم پنیر به آن اضافه کنید و نمک و فلفل بزنید .
( این جا یک کلک هم داریم: اگر یک کمی جوزهندی به سس بشامل بزنید قیامت می‌شود. نزدید هم نزدید، قیامت همچین تحفه‌ای هم نیست).

خوب حالا، یک ظرف بزرگ مخصوص فر، یا پیرکس، یا هر چه که خودتان دوست دارید برمی‌دارید و کف آن را با سس بشامل می‌پوشانید.
بعد روی آن ورقه‌های خمیر خشک لازانیا می‌گذارید. روی آن‌ را با سس گوشت می‌پوشانید، بعد دوباره سس بشامل، بعد دوباره ورقه‌ی لازانیا، بعد دوباره سس گوشت، دوباره بشامل و……. همین طور الی ماشاالله تا ظرف تقریباً پر شود. بعد اگر دور و برتان را نگاه کنید می‌بینید، صد گرم پنیر بلاتکلیف دارید. اول فکر می‌کنید من آدرس غلط داده‌ام، اما این طور نیست. حالا مقدار باقی‌مانده از سس بشامل را به عنوان آخرین لایه روی لازانیا بریزید و پنیرها را روی آن به طور یک‌دست پخش کنید.

فر را روشن کنید. بگذارید کمی گرم شود. بعد لازانیا را بگذارید حال گرمای فر را ببرد. ما گذاشتیم چهل دقیقه در 180 درجه‌ی سانتیگراد طلایی شد. شما حال و روز فرتان را بهتر می‌دانید. یک محاسبه‌ای بکنید. اگر هم دوست یا هم‌سر یا رفیق یا فک‌وفامیلی دارید که دانش‌آموخته‌ی دانش‌گاه صنعتی شریف است، یک مشورتی بفرمایید. ضرر ندارد.

غذا را با سالاد سبز سرو می‌کنیم. کاهو و خیار و سرکه‌ی سفید و روغن زیتون و نمک و فلفل.
نوش جان

پی‌نوشت‌های تاکتیکی:

هر که گیاه‌خوار است، به جای گوشت، از بادمجان، کدو، براکلی، قارچ و هویج استفاده کند. به همین اندازه خوش‌مزه می‌شود.
هر که پرهیز دینی ندارد، به سس گوشت می‌شود بیکن دودی و شراب قرمز هم اضافه کرد. قیامت می‌شود آن هم وسط جهنم.
هر که می‌خواهد اعیانی رفتار کند و نگران کلسترول هم نیست، دو طرف ورقه‌های خمیر لازانیا را با قلم‌موی آش‌پزخانه کره بمالد. زیاد نه ها. یک کمی. بله.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده و با , , , برچسب‌گذاری شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

11 پاسخ برای سفر می‌کنیم – ایتالیا- لازانیا بولونی‌یز- نسخه‌ی خودمانی

  1. آیدین :گفت

    معرکه بود، حالی بردیم.

  2. azar :گفت

    man az khandeh mordam…bavar kon, medam ke chand roozieh az dard mano koshteh, mohkam gerefteh boodam, akheh khandeh tahrikesh mikoneh dardesh bishtar misheh…merci Fataneye khoob baraye hameh chi

  3. farima :گفت

    inam gazay fardamoon.khoda kheyret bede fataneh jooni.man ke har bar miam to in ashpezi koli doat mikoonam.

  4. عجب وبلاگ ردیفی. من تازه همین الان کشفت کردم و کلی راضی و خوشحالم.
    امیدوارم این آشنایی آغازگر فصلی نو در زندگی یکنواخت آشپزخانۀ من باشد!!
    🙂

  5. roxana :گفت

    واقعا لازانیا خشک بزارم پخته میشه؟ چه عالی … چون پختنشون هم وقت گیر هم بیشتر مواقع به هم میچسبن و خرد میشن … باید امتحان کنم .. مرسی فتانه جونم

  6. شادی :گفت

    آن دستبند سبز را عشق می باشد! من تازه اینجا رو دیدم! راستی می خواستم بپرسم ایا شما در بلاد فنارسه خمیر لازانی گرد می دونین هست یا نه؟!! چون که من ظرف مستطیلی ندارم و نمی خوامم بخرم!

  7. فرهاد :گفت

    اگه راست می گی و واقعا آشپزی یک غذا برای آقایون مجرد معرفی کن که زحمت نداشته باشه و زود آماده بشه و خوشمزه باشه

    • " من " :گفت

      راستش را بخواهید، هیچ کدام از نسخه‌های من نه سخت هستندو نه وقت‌گیر. آقایون مجرد مثل خانم‌های مجرد یا خانم‌های متاهل یا آقایان متاهل هستند، انسانند با توانایی‌های انسانی. حتماً از عهده‌ی پختن این غذاها برمی‌آیند.

  8. مریم :گفت

    من امروز از روی این دستور پخت لازانیا درست کردم خیلی خیلی خوشمزه شد. اومدم که تشکر کنم. دستتون درد نکنه واقعا.

  9. زهرا :گفت

    منم امشب پختم، خوب شده بود، دست شما درد نکنه
    کلی مرسی
    🙂

  10. افشین :گفت

    واقعا دستت درد نکنه عالی بود خواهشا ادامه بده

پاسخی بگذارید

