سفر می‌کنیم – بلغارستان، ترکیه و یونان – موساکا- نسخه‌ی خودمانی- گیاهی

من به تعلق غذا به قوم یا ملت خاصی اعتقاد ندارم. برای آدمی مثل من که زاده‌ی سرزمینی‌ست که در انواع اقوام بی‌شماری در کنار هم زندگی‌ می‌کنند، خنده‌دارست اگر گمان برم که دلمه مال ترک‌هاست و مال ارمنی‌ها و آشوری‌ها نیست. قطعاً هر غذایی ریشه در جایی دارد. یک جا برای اولین بار پخته و خورده شده اما سند که ندارد. دست‌کم من گمان نمی‌کنم سند غذایی پشت قباله‌ی کسی باشد. در کروواسی یک غذایی می‌پزند، لنگه‌ی دوپیازه‌آلوی شیرازی‌ها، حالا خوب است برویم یقه‌شان را بگیریم؟ بعد هم آدم‌ها غذای ملت و قوم و کشور دیگر را برمی‌دارند و می‌برند مثل من گردن‌شکسته، نسخه‌ی خودمانی ازش درست می‌کنند. اسپاگتی ایتالیایی را دم می‌کنیم، به مرغ سوخاری آمریکایی زعفران می‌زنیم و الی ماشاالله…. خلاصه که این همه روضه خواندم که بگویم، موساکا را خیلی جاها می‌پزند، حالا صنعت توریسم یونانی‌ها پرقدرت‌تر بوده، مردم رفته‌اند و خورده‌اند و شده‌ است غذای یونانی. اما در حوزه‌ی بالکان و دریای مدیترانه، جایی نیست که ملت موساکا نخورند. هر کدام هم نسخه‌ی خودشان را دارند. به گمانم در جهانی که آدم‌ها سر هر کوفتی با هم جنگ می‌کنند، بهتر است سر غذا دیگر برای هم رجز نخوانیم.

مواد لازم ( امروز جدی شده‌ام،‌دقت کردید؟) :
چهار عدد بادمجان متوسط
چهار عدد کدوی متوسط
دو عدد پیاز
شش عدد حبه‌ی سیر ( هم‌خانه‌ی رشتی که یادتان هست؟)
چهارعدد گوجه‌فرنگی متوسط
چهار عدد سیب‌زمینی متوسط
دو قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی
نمک، فلفل، ادویه ( من زردچوبه و دارچین را پیشنهاد می‌کنم)
روغن خوراکی یا روغن زیتون
سبزی معطر مثل ریحان یا آویشن

طرز تهیه ( کماکان جدی هستم):
بادمجان‌ و کدو را پوست بگیرید و ورقه‌ای ببرید. شکل و اندازه‌ش به همت و زور بازوی شما بستگی دارد. نمک بزنید و کنار بگذارید. البته ترجیحاً این کار را چندین ساعت قبل بکنید. بلدید که. این طوری کمتر روغن مصرف می‌شود، بعد کلسترول بالا نمی‌رود، بعد دکترتان غر نمی‌زد، بعد شما من را لعن و نفرین نمی‌کنید.
بادمجان و کدوها را در مقدار کمی روغن سرخ کنید و بگذارید خنک شوند.
سیب‌زمینی‌ها را بشویید و پوست بکنید و ورقه کنید. گوجه فرنگی‌ها را هم ورقه‌ ورقه ببرید.
پیاز و سیر را شسته، ریز خرد کنید و در روغن تفت بدهید تا طلایی بشود. بعد رب گوجه‌فرنگی را به آن اضافه کنید، کمی تفت بدهید، نمک و فلفل و ادویه و سبزی معطر بزنید. بعد حدود دویست تا سی‌صد میلی‌لیتر آب به آن اضافه کنید و بگذارید ریز بجوشد، تا تبدیل به یک سس غلیظ بشود.

سس بشامل:
سس بشامل را می‌شود از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کرد. اما خودتان هم به راحتی می‌توانید آماده‌ش کنید. کافی‌ست یک کاسه بردارید، یک تخم در آن بکشنید و حسابی هم بزنید. صد میلی‌لیتر شیر، دو قاشق غذاخوری ماست کم‌چربی، کمی بیکینگ پورد و مقدار متناسبی پنیر ( پنیر موزارلا، پنیر گودا، پنیر پیتزای معمولی، هر چه دم دست بود، فقط رندیده باشد، یعنی رنده شده باشد)، به آن اضافه کنید و همه را با هم هم بزنید، حسابی ها.آهااااااااااااااااان. خوب بس شد. کمی کره در یک قابلمه‌ی کوچک آب کنید، دو قاشق آرد به آن اضافه کنید و تفت بدهید. بعد این مخلوط را به آن اضافه کنید و روی شعله‌ی ملایم، مجدداً آن قدر معجون را هم بزنید تا یک سس غلیط به دست آید.
خلاص.

حالا یک ظرف پیرکس یا مخصوص فر یا هر چه خودتان صلاح می‌دانید برمی‌دارید، به ترتیب سس بشامل، بعد سیب‌زمینی، بعد بادمجان، بعد کدو، بعد گوجه‌فرنگی، بعد سوس گوجه‌فرنگی و بعد دوباره، سس بشامل، بعد سیب‌زمینی، بعد بادمجان، بعد کدو، بعد گوجه‌فرنگی ، بعد سوس گوجه فرنگی و………… همین طور ادامه می‌دهید تا یا ظرف‌تان پر شود یا موادی که تهیه کردید تمام شود.
سعی کنید دست آخر، مقدار سس بشامل باقی بماند تا بتوانید روی همه‌ی محتویات ظرف بریزید. اگر خیلی اهل پنیر خوردن هستید، می‌توانید دوباره روی موساکا را با پنیر رندیده بپوشانید. ( من هر وقت بخواهم آبروداری کنم، پنیر پارمزان رنده می‌کنم روی موساکا، قیامت می‌شود. تیریپ اعیانی).
بعد هم ظرف‌تان را برای مدت یک ساعت در فر می‌گذارید. درجه هم صد وشصت درجه‌ی سانتیگراد. فارنهایت‌ش هم لابد می‌شود خدا درجه.
همین دیگر. یک ساعت که گذشت. غذا آماده‌ست.
نوش جان.

پی‌نوشت:
اگر واجب‌الگوشت هستید، چهارصد گرم گوشت چرخ کرده را با پیاز تفت بدهید و با آن سوس گوجه‌فرنگی بپزید. بعد هم لای همین طبقات فوقانی بچپانید. یعنی قرار دهید. یعنی اضافه کنید.
این سس بشامل ساده‌ی خودمانی‌ست. حتماً هفتاد و هفت جور نسخه‌ی بهترش هم هست. من این را نوشتم. شما بهترش را درست کردید خبر کنید.
توی موساکا می‌شود، فلفل دلمه‌ای، یا براکلی یا زیتون سیاه هم اضافه کرد. گفتن‌ش با ما بود، انجام‌ش با شما، خواست‌ش با حضرت عباس.

آخرنوشت:

این عکسی غذا را ما خودمون نسه‌دیم. مالی یکی از دوسامون بوده‌س که اهلی کروواسی‌یه‌س. غذاواشون‌م خیلی خوش‌مزه‌س، بعضی مالی‌ شوما نباشه‌د.

این نوشته در Uncategorized ارسال شده. این نوشته را نشانه‌گذاری کنید.

8 پاسخ برای سفر می‌کنیم – بلغارستان، ترکیه و یونان – موساکا- نسخه‌ی خودمانی- گیاهی

  1. سايه :گفت

    مرسي قاصدك جان
    يه رستوران يوناني هم توي تهران هست به اسم «سن توريني» كه موساكاهاي خوش‌مزه‌اي داره

  2. مهیب :گفت

    من کدو دوست ندارم ، میشه حذفش کنم ؟

  3. azar :گفت

    GHORBOONE DASTAT BERAM BA IN NEVESHTEHAT…BA IN DASTOORE ASHPAZIT…..

  4. ماری :گفت

    من تحت تاثیر اون اصفهانی نوشتن ات قرار گرفتم بانو.:)

  5. نارنج :گفت

    من سس بشامل رو یه طور دیگه درست می کردم. اینو که خوندم فهمیدم که اونی که من درست می کردم سس بشامل نبوده. یه آب زیپویی چیزی بوده، لابد.
    منم خودمو مسخره کردم با این آشپزیم اروا عمه ام…
    این وبلاگت آدمو دپرس می کنه، اعمتاد به نفس آدمو می گیره. دوباره فرداش یادم می ره، گشنه که می شم پا می شم راه می افتم می یام اینجا…

  6. درود بر تو انسان نازنین که حرف حساب می زنی.

  7. زهرا :گفت

    من این غذا رو درست کردم فلفل دلمه و قارچ هم اضافه کردم، خوشمزه بود، تو خونمون هم همه خوششون اومد
    مرسی
    🙂

پاسخی بگذارید

